Digital marknadsföring är större än någonsin och därför borde vi satsa mer på den och sätta in oss i kommande trender för att skapa en effektiv marknadsstrategi. Nedan listar vi fyra trender som vi kommer att få se mycket utav under 2020!
Pop-up & Chatbot
Idag ser vi fler och fler företag som använder sig av en chatbot på sin webbplats och det är bara början.
Kraften av artificiell intelligens är något som vi kommer att få se mycket mer av framöver. Ca 40 % webbplatser har idag en chatbot som används dagligen. En chatbot ger möjlighet för en enkel och snabb kommunikation för besökaren. Artificiell intelligens kan dessutom både spara tid och pengar för företag.
En pop-up-ruta eller en chatt som sköts av en kundservice har också enligt flera undersökningar visat skapar en stor kundnöjdhet bland besökare eftersom det innebär snabba svar som människan idag förväntar sig få på nätet. Det finns många olika plugins idag, vilket innebär att ni inte behöver vara ett stort företag för att kunna implementera en plugin på webbplatsen.
Läs mer om Chatbot här!
Rörligt material
Vi vet att rörligt material fångar vår uppmärksamhet på ett helt annat sätt än bara en bild. Därför är det inte konstigt att företag använder sig av mer rörligt material i sin digitala marknadsföring idag. En viktig nyckel är att hela tiden hålla sig uppdaterad av nya program och verktyg som finns ute på marknaden för att vara konkurrenskraftig och sticka ut ur mängden.
Tips att använda en applikation som heter VideoBoost där du enkelt kan skapa rörligt material i mobilen.
Lär dig mer om video:
Sökningar
Röststyrning slog igenom stort 2019 med Google-enheterna och det är bara början. Även visuella sökningar, där du söker med bilder som exempel Google Lens, där du kan ta kort på en produkt för att hitta liknande.
SEO kommer vi behöva jobba ännu mer under det här året och mer tid kommer gå åt att skriva texter. Texterna kommer att behöva skrivas i sättet som vi människor pratar dagligen och söktermerna kommer behövas ändras därefter.
Personlig marknadsföring
Under 2020 ska du bygga en ännu bättre relation till dina kunder där du analyserar och mäter vad det är de efterfrågar. Konsumenterna är väldigt trötta att bli överrösta med reklam på tv och i mailkorgen med produkter och tjänster som inte är anpassade just efter deras intressen eller behov.
För att skapa förtroende och lojalitet i din personliga marknadsföring bör du uppfylla följande krav:
- Trovärdighet: Skapa trovärdighet hos dina kunder, att den produkt eller tjänst som du levererar ska skapa värde för dem och det dem eftefrågat.
- Öppenhet: Håll en öppen dialog med dina kunder, om något skulle strula, var inte rädd att tala om det. Ärlighet kommer du långt på.
- Dialog: För goda dialoger med dina kunder och få dem att känna sig bekväma i att höra av sig till dig.
- Lojalitet: Var en trogen leverantör som dina kunder kan vända sig till i förtroende.
- Förtroende: Få dina kunder att känna förtroende för ditt företag/varumärke.
Exempelvis att de ska känna tillit i att de får vad de batalar för och lite till, god kvalité, service och leverans!
Mer effekt med redaktören
De digitala kanalerna och sociala medierna utvecklas ständigt och erbjuder idag smidiga och kostnadseffektiva sätt att marknadsföra produkter, stärka varumärket och locka nya medarbetare.
Låt vår redaktör hjälpa dig!
Valentina Iskandar
073-512 83 52
Valentina@hldesign.se
Fyll i dina uppgifter så
kontaktar Valentina dig!