Vill ni komma igång med rörlig media i företagets kanaler? Det är en toppenidé! Video kommer starkt på alla fronter och Youtube är idag en av de allra största sociala plattformarna. Så vad är det som hindrar er från att komma igång? Här får ni lite hjälp på vägen!
Mobilen duger bra!
Många tror att det krävs en massa flashig utrustning för att komma igång och börja filma, men en modern mobiltelefon duger gott och väl att börja med. Den har du dessutom oftast med dig så du har inga ursäkter för att låta bli ett tillfälle att fånga något som händer i verksamheten på film. Innan du sätter igång och filmar kan det vara bra att se över inställningarna en snabbis. Filma helst i 1080p och, om din mobil tillåter det, i 4K-upplösning.
Ska vi köpa en mick?
Idag är det många som tittar på videoklipp på mobilen utan ljud, men beroende på vilken typ av filmklipp ni ska göra kan ni behöva spela in ljud. Det är absolut värt att lägga ett par hundralappar på en smidig mikrofon och det finns mängder av versioner att välja på. Tänk på att dölja eventuella sladdar under kläderna för ett proffsigare intryck!
Stadig på handen?
Är du lika stadig på handen som en kirurg (nästan iaf) kommer det inte bli några problem för dig att hålla direkt i mobilen när du filmar. Vet du dock med dig att du eller dina kollegor är av den skakigare typen kan det vara bra att skaffa ett stativ till mobiltelefonen. Det är extra bra om ni planerar att filma längre intervjuer då det snabbt kan bli jobbigt att hålla mobilen på exakt samma sätt. Även här finns det flera budgetvarianter som fungerar kanon!
Dags att börja filma!
För att fånga tittarens intresse i ett filmklipp behöver det innehålla olika vinklar och sekvenser. Filmar ni en intervju är det bra att filma intervjuobjektet både framifrån och från sidan. På så vis har ni större möjligheter att klippa ihop en bra slutprodukt. Samma sak gäller egentligen oavsett vad ni filmar. Prova olika vinklar, filma det både stillastående, genom svepningar och in- och utzoomning. Det är alltid bättre att ha för mycket material att jobba med än att känna att man missade det där avgörande klippet.
Vilket format ska man filma i?
Om du ska filma stående eller liggande beror helt på i vilken kanal du ska publicera ditt klipp. Filmar du för Instagram stories eller snapchat ska du filma i ett stående format medan "vanliga" inlägg på både Facebook och Instagram är mer anpassade till liggande format. Så bestäm dig från början vart materialet ska användas och utgå från det. Tänk på att du inte kan blanda stående och liggande format i samma film!
Redigera er film
De flesta klarar inte att göra den perfekta filmen i en enda tagning utan ett enda misstag. Ska ni dessutom variera ert klipp med lite olika vinklar kommer ni behöva redigera er film för att sätta ihop den i en bra följd och lägga på ljud och eventuell text. Här kan ni lägga ribban på olika beroende på er kunskap och ambitionsnivå. Vill ni gå all in och satsa på riktigt bra filmer rekommenderar jag att ni skaffar Adobe Premier Pro till datorn för att göra er redigering där. Vill ni både filma och redigera med mobilen finns det istället flera mobilappar att välja på såsom iMovie eller Adobe Premier Clip samt Vont för att lägga på text.
Textning
Som jag tidigare nämnt tittar många idag utan ljud vilket kräver att ni textar era filmklipp om ni vill vara säkra på att få fram ert budskap. Dessutom ökar det tillgänligheten för dem med hörselnedsättning och det är ju alltid bra!
Nu har ni fått lite vägledning för att kunna komma igång med filmandet, men det absolut viktigaste tipset kommer här - Just do it! Det är helt okej att prova sig fram och misslyckas i början. Sänk ribban och våga prova så lär ni er längs vägen. Dessutom är klipp med bloopers väldigt populärt bland de flesta målgrupper, så våga bjuda på er själva!