Vi är stolta över att kunna meddela att Länstrafiken Kronobergs nya webbplats har gått live. Användartester blev nyckeln till enklare reseplanering, förbättrad tillgänglighet och en Mobile First-lösning.
Efter 10 år med en webbplats som successivt lappats och byggts ut ville Länstrafiken Kronoberg börja om på ett oskrivet blad. HL Design fick uppdraget att genomföra en genomgripande redesign med mer fokus på enkelhet och användarvänlighet. Målet var att ge länets resenärer en bättre digital upplevelse, att inspirera fler att pendla med Länstrafiken Kronoberg och att stärka varumärket. Eftersom 70% av trafiken till webbplatsen kommer via mobiler så var approachen Mobile First en självklarhet.
Samhällsnyttig webbplats
Varje månad besöker ungefär 40 000 användare www.lanstrafikenkron.se vilket gör den till en av länets mest besökta samhällsnyttiga webbplatser. Den breda målgruppen ställer höga krav på tydlighet och tillgänglighet och det finns även lagkrav kring tillgänglighetsanpassning av den här typen av webbplatser. Maja Andersson, Marknadskommunikatör hos länstrafiken, har varit med i projektgruppen som jobbat fram den nya sajten och berättar att anpassningar är nödvändigt för en del av deras användare, men att enkelheten gör webbplatsen bättre för alla. Enkelheten genomsyrar allt från visuell design till texter och navigering.
Användertester grunden för ny design
För att verkligen få till en smidig digital upplevelse för länstrafikens resenärer valde man att satsa på användartester. Länstrafiken Kronoberg har tillsammans med HL Design genomfört tester med användargrupper för att hitta utvecklingspunkter, för att testa och förbättra prototyper och sedan för att säkerställa funktionaliteten. Genom att be testpersoner utföra specifika uppgifter och spela in flödet kunde man hitta styrkor och svagheter i funktionalitet och design.
“Om tid finns så tycker jag att man ska arbeta med användartester när man utvecklar en hemsida som besökaren ska använda och arbeta i. Visst det ligger en kostnad i det, men vi tycker att det har varit värt att lägga de pengarna för att det ska fungera så bra som möjligt för våra resenärer. Kollektivtrafik är till för alla, men vi ser att besökare på hemsidan ofta är sällanresenärer och äldre. Vi tänkte; om vi formger som våra resenärer vill ha det, så blir det bra”, berättar Maja Andersson.
Resenärerna hittar vad de söker
Återkopplingen från resenärerna kring den nya webbplatsen har varit knapphändig, något som Maja tolkar som positivt. “Vi har nästan inte fått några kommentarer alls. Vi har jobbat med att sidan ska vara intuitiv och när resenärerna hittar vad de söker, då hör de inte av sig. Det känns faktiskt bra. Däremot har vi fått positiv feedback och många frågor från branschkollegor som undrar hur vi har designat och byggt”, säger hon.
HL Design har skapat ny design och utvecklat majoriteten av webbplatsens sidor som reseplanerare, startsida, sökresultatsida, nyhetsbrev, pressarkiv, biljetter/priser, pristabeller och trafikinformation. Genom att flytta reseplaneraren från förstasidan till en egen sida kom man bort från långa laddtider för förstasidan och fler funktioner blev mer lättåtkomliga.
Nära projektsamarbete
Projektet har tagit drygt ett år att slutföra och Maja och hennes kollegor har varit mycket nöjda med både utvecklingen och den kreativa processen. Hon avslutar: “Vi har jobbat på i ett bra tempo. Emmy har varit en klippa som haft koll på användartesterna och sammanställt analysen, och vi har även fått bra argument i för beslut i formgivningen. Det är smart av en webbyrå att bli experter på att utveckla tillgängliga webbplatser, för det är ett plus även för privata webbplatser, att webbyrån kan utveckla för alla”, avslutar hon.
Vi tackar för förtroendet och önskar Länstrafiken Kronoberg lycka till med den nya webbplatsen.
Vill du läsa mer om hur vi har jobbat med UX-Design och användartester:
Läs snabb-intervjun med Emmy Nilsson här: