I mars 2024 träder nya Digital Markets Act (DMA) i kraft och skyddet av användares integritet stärks. DMA pålägger nu alla webbplatser att ha explicit samtycke för att spåra användare och det ska även vara möjligt att ta tillbaka sitt samtycke. Detta skapar utmaningar för digital annonsering.
Det finns en uppsjö av CMP:er- ofta har de namn som associeras med cookies eller säkerhet. Vi har implementerat CookieBot som ser till att vi efterlever kraven kring spårning och håller lösningen uppdaterad.
Det enklaste sättet att säkra att reglerna följs är att implementera en Consent Management Platform (CMP) på webbplatsen. Troligtvis har du redan sett att utseendet för banners där du samtycker till cookies har bytt utseende på många webbplatser.
Den mest märkbara ändringen är att det blir enklare att säga nej till spårning i marknadsföringssyfte. För att anpassa sig till regeländringarna har Google utvecklat Google Consent Mode v2 (GCM)– ett API som säkrar att alla Google-taggar som du implementerar följer de nya reglerna. De flesta seriösa CMP:er fungerar sömlöst med Google Consent Mode, så att du kan fokusera på annat. Att följa reglerna är naturligtvis viktigt, men det finns ytterligare en anledning till att anamma GCM.
Mata algoritmerna med data
Google stipulerar att 30-40% av de som klickar på deras annonser framöver kommer att ha nekat samtycke. För Google, Microsoft, Meta och andra Big Tech-bolag betyder lagändringen ett mycket kännbart tapp av värdefulla användardata. Om Google Ads förlorar 30-40% av användardatan kommer algoritmerna bli mindre exakta och remarketing skulle tappa terräng. Arbetet med digital marknadsföring möter nya utmaningar om GA4 blir ännu trubbigare.
I denna video visar Google hur Google Consent Mode v2 fungerar och hur det kan påverka din annonsering. Länk till videon hittar du i slutet av denna artikel.
Modellering blir räddningen
Google har naturligtvis gjort allt de kan för att förhindra detta och med hjälp av AI kan GCM skapa simulerade användardata i de fall då användare inte har givit samtycke. Denna funktion ligger i Google Consent Mode v2 s Advanced, så om du annonserar med Google Ads bör du välja denna version. Google använder tillgängliga data och kombinerar med data från liknande målgrupper för att modellera konverteringar och mätpunkter. Deras antagande är att de kommer kunna modellra fram 65 % av konverteringarna från de användare som nekat samtycke. Den som inte implementerar GCM Advanced kommer med andra ord få klara sig utan en del av den data som sina algoritmerna levererar annonsresultat på.
Google har bäddat för detta redan och om du har varit lite djupare inne i Google Ads har du kanske mött funktionen ”Förbättrade konverteringar” (Improved Conversions) som bygger på just konverteringsmodellering och hjälper till att göra konverteringsmätningen mer exakt. I länkarna här nedan finns mer information för dig som vill läsa mer ingående om detta.
Det här behöver du göra
Det du som webbplatsägare behöver göra nu är att se till att du följer DMA och GDPR. Ta gärna hjälp av en CMP som Cookiebot för att hantera samtycke om du inte har kunskap om webbutveckling. För mer information läs vår artikel här.
Det enklaste sättet att implementera en CMP är via Google Tag Manager. Här används taggen Consent Manager och man ställer in exakt hur användardata ska spåras. Tyvärr är det möjligt att göra inställningar som inte är lagliga, så vår rekommendation är att läsa på ordentligt om du inte är insatt eller ta hjälp till detta. För den som är van tar implementeringen oftast mindre än två timmar.
Välkommen att kontakta oss för mer information eller för att boka implementering.
Om du är annonskund hos oss ingår detta i din tjänst, men du behöver kontakta oss för att boka.
Förbättrade konverteringar -Länk
Konverteringsmodellering- Länk:
Googles video om Google Consent Mode och annonsering