Innehållsstrategi

Publicerad: fredag 10 maj 2019 Skriven av: valentina iskandar

Skapa en strategi som sparar tid och lägger grund för ett bättre resultat i din verksamhet!

De bästa resultaten du kan uppnå är när du följer planeringen som du själv har satt upp, men då krävs det att du är engagerad och har en vilja att följa upp den. I detta blogginlägg kommer vi att ta upp de huvudsakliga grunderna för att skapa en innehållsstrategi som är hållbar för både dig och din verksamhet. 

1. Innan vi börjar... Har du alla resurser som krävs? 

Innan du börjar sätta upp en strategi bör du ha koll på att alla resurser som krävs faktiskt finns på plats internt. Har du koll på ifall du, någon eller några medarbetare har tid på att skapa löpande innehåll till er verksamhet? Finns det någon budget som kan användas? 

För att lyckas med bästa möjliga resultat är det en stor tillgång ifall du får med dig ett par kollegor på banan som kan tänka sig hjälpa till. Leta upp de personer som du kan tänka dig har den kompetensen och den tiden som krävs för att genomföra det här. Det behöver inte alltid vara en person från marknadsavdelningen, det kan vara en medarbetare från ditt säljteam. 

2. Sätt upp dina mål

Vilka mål är relevanta för dig och din verksamhet? Tycker du att det är svårt att komma fram till dem?
Nedan listas några exempel: 

1. Börja hitta nya leads. Har du inga leads, har du inga affärer. Enkelt. Det handlar inte enbart om kallringning, utan det handlar även om att du bör ge de digitala kanalerna en chans.  

2. Öka antalet konverteringar genom att skapa dig en användar- och mobilvänlig design, bra placering på Google, ett unikt kunderbjudande med smarta calls-to-actions och sist men inte minst, relevant och regelbundet innehåll. 
Läs mer om konverteringsoptimering här.

3. Utbilda dina kunder och stärk en långsiktig relation till dem, här ökar din varumärkeskännedom och blir mer trovärdig. 

3. Mät målsättningarna

Det är minst lika viktigt att mäta dina målsättningar som att faktiskt sätta upp dem, mäter du dem inte kommer du aldrig få en uppfattning om du lyckats eller inte. Utifrån datan som samlas in kan du enkelt utvärdera det arbetet som du utfört både generellt sätt och detaljerat. Du skapar alltså en insikt i hur det går för dina mål, när du förstått detta kommer du kunna hitta nya vägar till att förbättras ännu mer. Utifrån dina mätningar kommer du att upptäcka din målgrupp, men här behöver du se över vilka som faktiskt tillhör den. Läs vidare om hur du hittar din målgrupp här.

4. Köpresan

Efter att du genomfört dina mätningar och tagit fram din potentiella målgrupp bli nästa steg att kartlägga vart dem befinner sig i köpresan. Varje kund är mottaglig för en specifik typ av kommunikation. Genom att du utläser kundens digitala beteende kan du bli betydligt mer träffsäker på vad som går mycket bra och mindre bra i ditt sätt att skapa den. Tänk på på hur du vill kommunicera med en kund som precis har hittat dig och hur du ska kommunicera med en kund som handlat hos dig flera gånger. Men vilken typ av innehåll ska du skapa för att kommunicera med de olika kundtyperna på bästa sätt?

5. Välj rätt format och hitta rätt kanaler

Välj det som är rätt för ditt företag. I blogginlägg eller whitepaper kan du enkelt uppmana eller be om att läsaren registrerar sig för ditt nyhetsbrev och på så sätt kan du dela med dig av bland annat nyheter och erbjudanden. Viktigt är också att du väljer rätt kanaler att synas på i sociala medier. De olika sociala plattformarna har olika egenskaper och ger olika mycket beroende på om dina kunder befinner sig där. Det är med andra ord väldigt viktigt att du är medveten om vilka kanaler som passar just din verksamhet. Läs om hur du väljer rätt kanaler här!

6. Sist men inte minst - Planera för din framgång!

En innehållsstrategi ger dig en översikt på planen som du satt upp och genom att fylla i den kan du enkelt planera och redigera vilket innehåll det är som du ska leverera till dina kunder. Utifrån strategin får du dessutom en insikt i vem innehållet ska rikta sig till, tid som det ska publiceras och på vilken kanal det ska synas. Det behöver inte vara svårt att ta fram, ett word-dokument fungerar alldeles utmärkt.

 

 

Har du några frågor och behöver hjälp med en startup-plan? Boka in ett möte med oss så ser vi till att en plan tas fram utifrån just era målsättningar! 

 

Läs också

Att satsa på enligt marknadsföringsstatistiken

Så skapar ni en marknadsföringsplan

Din målgrupp 

Nyfikna på hur vi kan göra er framgångsrika?

Prata webb med oss