Välj rätt kanaler!

Publicerad: torsdag 28 mar 2019 Skriven av: valentina iskandar

Att välja rätt kanal att synas på är inte alltid den enklaste uppgiften och är heller inte någonting som de flesta företagare tänker på. I veckans blogginlägg tar vi upp de fyra mest aktuella marknadsföringskanalerna för ditt företag att synas på.

 

Välj rätt kanal för din verksamhet!

 

Facebook

En självklarhet för många företagare, men varför? På Facebook kan du dela personligt och arbetsrelaterat innehåll. Det är ett nätverk där användarna är vana vid att ta del av nyheter och personliga uppdateringar. Genom att publicera personliga innehåll som belyser vad som händer bakom kulisserna kan ge dina följare, kunder eller potentiella kunder känslan av att ni känner varandra. Här kan du anordna tävlingar som dina kunder får engagera sig i och få chansen att vinna något som din verksamhet erbjuder, det kan vara en tjänst eller en produkt. I detta nätverk är det dessutom superlätt att ta reda på vad dina kunder tycker och tänker om din verksamhet. Du hittar omdömena på företagskontots recensionssida eller i kommentarsfältet under dina publicerade inlägg.

   

För små, medelstora eller stora företag – det gäller bara att du verkligen utnyttjar kanalen!

 

Twitter

Är ett av de största sociala nätverken som begränsar dig i hur mycket du kan skriva i varje inlägg som du publicerar. Det är ett nätverk där du kan skapa effektiv och publik kundtjänst med personlig kontakt och öppenhet som bygger starka relationer till dina följare. Här kan du följa konkurrenter, samarbetspartners, större och mindre företag i samma bransch för att hålla dig uppdaterad om vad som är aktuellt. Du kan dessutom utnyttja Twitter som kanal för att publicera nyheter och eventuella erbjudanden som rör din verksamhet!

För företag som tillverkar och/eller säljer produkter/tjänster.

 

Instagram

Instagram är den kanal som lägger bilden i fokus! Här kan du jobba mycket visuellt, skapa känsla samt enkelt och effektivt dela ditt innehåll med dina följare. Genom att skapa ett visuellt flöde åt dina kunder inspirerar och visar du dem både en positiv och personlig bild av din verksamhet. Här kan du variera ditt innehåll för att sticka ut ur mängden genom att publicera inspirerande och roliga bilder med inslag av din verksamhet. Du kan även följa andra företag och personer, interagera i deras innehåll och dessutom inspireras av vad deras intresse, vad dem erbjuder eller delar på sina konton. Det är mycket viktigt att du är aktiv genom att ofta publicera bilder och svara på kommentarer för att skapa en positiv bild av din verksamhet.

För företag som säljer produkter som kan tilltala kunder visuellt som bland annat inredning och bakning.

 

LinkedIn

Platsen där alla användare finns uppkopplade på av liknande anledning – att diskutera jobb. Det här är ett nätverk som fokuserar sig på B2B (business to business). Här kan du i ditt företag rekrytera medarbetare, hålla koll på konkurrenter, visa att du är expert på det du gör, skapa rättvisa för ditt företag samt publicera intressant innehåll som är relevant för din verksamhet. Inläggen som du publicerar kan bland annat innehålla nyheter och artiklar som är betydligt mer seriösa än de som du publicerar på de övriga digitala kanalerna som vi nämnt ovan. (Detta betyder inte att du ska vara oseriös på de övriga kanalerna – NEJ!). Till skillnad från Facebook, Instagram och Twitter är LinkedIn en kanal där du egentligen bara ska boosta din egen verksamhet och lyfta det till skyarna. Samtidigt kan du på de övriga kanalerna interagera med dina aktuella och potentiella kunder på ett mer personligt sätt.

För företag som vill interagera med andra potentiella återförsäljare/leverantörer.

 

Men hur vet vi vart våra kunder finns?

Ingen känner din verksamhet bättre än du själv och därför bör du satsa på att synas på de sociala nätverken som passar just din verksamhet. Alla kanaler kanske inte passar ert mål och det är inte tanken heller, var inte rädd att utesluta vissa kanaler – Less is More – men var heller inte rädd för att kombinera dem!

 

Du har väl inte missat våra senaste blogginlägg? Ta del av dem här!

Läs också

Så skapar ni en marknadsföringsplan

Så lyckas ni på webben!

Att ta hjälp med sociala medier eller inte

 

Nyfikna på hur vi kan göra er framgångsrika?

Prata webb med oss