Så lyckas ni på webben!

Publicerad: tisdag 26 feb 2019 Skriven av: johanna nilsson

Alla företag har såklart som mål att lyckas med sin närvaro på webben och få ut något av den, annars hade de ju inte funnits där. Att lyckas är dock inte så enkelt som många tror utan kräver både eftertanke, målmedvetenhet, kunskap och erfarenhet. Här kommer vår säljare Sebastians bästa tips för att bli framgångsrik på webben. 

Ta kontakt med oss för fler tips på vägen mot en framgångsrik webbplats!

Sätt upp tydliga mål

Nummer ett är att ha ett tydligt syfte med sin närvaro på webben. Vad vill ni uppnå? Ska detta vara den huvudsakliga försäljningskanalen eller ska webbplatsen bara stå för en viss procent av försäljningen? Är webbplatsen bara ett skyltfönster som hänvisar vidare för kontakt över telefon? Ska den fungera som plattform för fördjupning och information om er verksamhet? Eller är syftet att locka nya duktiga medarbetare till ert företag?

När ni bestämt syftet med er närvaro på webben är det dags att definiera konkreta, mätbara mål som ni kan använda för att följa upp hur det går. Målen kan vara att antalet besökare ska överstiga en viss nivå varje månad, att konverteringsgraden ska vara över X% eller att ni ska sälja för en viss summa varje månad. 

Definiera er målgrupp

När målen är satta behöver ni fundera över er målgrupp. Hur ser den ut? Genom att veta så mycket som möjligt om er målgrupp blir det lättare att strukturera er webbplats och veta vilken nivå ni kan hålla på informationen. Fundera också på om ni vill uppnå olika mål för olika målgrupper eller om ett av målen med webbplatsen är att nå en ny målgrupp. Då måste ni definiera den ordentligt.

Här nedanför är ett par exempel på frågor att ställa sig:

  • I vilken ålder är de, var befinner de sig geografiskt, vilka intressen har de?
  • Är ni ett B2B-företag - vilken storlek är det på era kundföretag och vilka jobbar där?
  • Medarbetarna ni vill attrahera, vilken utbildning har dem och vad lockar dem?
  • Har målgruppen någon förkunskap om era produkter eller er verksamhet?
  • Vilka kanaler använder de för sin kommunikation?

Ta hjälp av en erfaren partner

När ni kommit fram till syfte och mål med er webbplats och definierat er målgrupp ordentligt är det dags att börja titta på en struktur för webbplatsen. Det kan vara svårt att veta vad som är effektivt och tekniskt möjligt att göra om ni inte har kunskap om webbutveckling internt i organisationen. Genom att ta kontakt med en erfaren webbyrå får ni all kunskap ni behöver, en samarbetspartner som ställer utmanande frågor och som hjälper er att tänka utanför boxen. 

Känner ni er osäkra när det kommer till att sätta rimliga mål och definiera målgruppen har vi erfarenhet av att vägleda även i det arbetet. Då kan ni vara säkra på att er nya webbplats designas och byggs på ett sätt som kommer bidra till att era uppsatta mål verkligen uppfylls. Vårt mål är att ni ska bli framgångsrika på webben och att vägen dit ska gå så smidigt som möjligt för er!


Vill ni ha mer information om hur vi hjälper våra kunder att lyckas på webben och skapa skräddarsydda webbplatser och webbshoppar?

 

Fyll i dina uppgifter så kontaktar Sebastian dig!

 

 

Sebastian Nilsson 
0470 - 723 558
sebastian@hldesign.se

 

Ta gärna en titt på några av våra tidigare projekt!

Nyfikna på hur vi kan göra er framgångsrika?

Prata webb med oss