Att ta hjälp med sociala medier eller inte

Publicerad: torsdag 21 feb 2019 Skriven av: johanna nilsson

I princip alla använder idag någon form av sociala medier eller digitala kanaler när de ska researcha inför eller genomföra ett köp. De flesta företag har insett vikten av att finnas med på de plattformar kunderna använder, men de inser också ofta att det tar mycket tid och kunskap för att lyckas med marknadsföringen i sociala medier. Ska man ta hjälp utifrån med sociala medier eller inte?

1. Hur mycket tid kan vi lägga på att sköta sociala medier?

Den första frågan ni behöver ställa er är såklart om ni har tiden att sköta era olika kanaler själva. Ofta är det fullt tillräckligt med de befintliga arbetsuppgifterna man har och potentiella kriser som kan uppstå. Att då addera sociala medier som kräver ständig uppdatering och planering för att få effekt kan bli för mycket extra belastning. Tro inte att ni kommer någon större mätbar effekt genom att avsätta en timma i veckan för sociala medier. Blir svaret att ni inte har tiden är det bra att ta hjälp. 

Det som tar tid i arbetet är bland annat:

  • Hålla koll på kommentarer och frågor som kommer in via sociala medier och besvara dem. 
  • Producera nytt material i snabb takt då uppdateringar behöver ske ofta.
  • Nytt material på sociala medier behöver ofta följas åt av kampanjsidor eller landningssidor på webbplatsen.
  • Hänga med i trenderna och spontant kunna haka på saker som händer i media. 
  • Ständig analys av utvecklingen på sociala medier - får arbetet den effekt vi vill uppnå?

2. Har vi tillräcklig kunskap om hur man är social online?

Det kallas för sociala medier av en anledning - följarna ställer höga krav på interaktion och dialog med företagen. Ni kanske anser er vara sociala genier face-to-face, men vet ni hur ni ska agera online? Det kräver mycket tid, energi och en hel del tålamod. Givetvis finns det massor med tips och trix att lära sig, men det tar tid. Tid som ni kanske inte har? 

Har ni trots allt tiden rekommenderar vi att ni lägger den på att lära känna er målgrupp!  Hur interagerar dem online? Vilka plattformar finns de på och vilken typ av kommunikation är vanligast där. Se till att ni kommunicerar på samma sätt som era kunder, använd samma språk och producera innehåll som går i linje med vad de vill ha. Känner ni er inte bekväma med det kan det vara bra att ta hjälp utifrån. 

3. Har vi etablerat vårt varumärkes uttryck?

Har ni någonsin diskuterat vilket intryck ni vill ge i sociala medier? Är ni roliga, faktabaserade, krävande, inspirerande eller säljande? Det är viktigt att ha definierat hur ni vill uppfattas innan det blir för spretigt. Börja med att skriva ner allt ni kommer på som ni vill ska känneteckna er. Känns det svårt? Ta hjälp utifrån så att ni får en bra och omfattande dokumentation gjord. 

Exempel på frågor ni bör ställa er

  • Vilken typ av språk och ord ska ni använda?
  • Vill ni uppfattas som roliga eller seriösa?
  • Vilka andra företag liknar vårt och hur ska vi särskilja oss från dem?
  • Vill vi sälja genom att skapa mervärde eller genom fakta?

4. Har vi råd att ta hjälp utifrån?

Givetvis kostar det att ta betalt av en extern leverantör, men blir det egentligen så mycket dyrare än om ni hade gjort det själva? Är frågan istället "Har vi råd att inte ta hjälp utifrån?".

Tänk på följande när ni funderar över priset

  • Kostnaden behöver ställas i relation till uppnådd effekt.
  • Hur mycket tid det hade krävts av er för att göra samma arbete och vad hade timkostnaden då blivit?
  • Skulle ni göra det själva får ni göra det på bekostnad på andra arbetsuppgifter, vilken effekt får det?
  • Är det billigare att anställa någon på ert företag som sköter sociala medier?
  • Vilka program behöver ni köpa in om ni ska sköta det och vad kostar dem?
  • Hur mycket kommer eventuella utbildningsinsatser för att kunna sköta sociala medier kosta?

I det långa loppet lönar det sig nog ändå att ta hjälp av ett företag som har all kunksap och alla verktyg från början. Då kan ni fortsätta fokusera på det ni är bäst på och verksamheten blir effektivare.

5. Vad ska vi välja då?

Även om det i svaren på frågorna ovan kan verka som att vi starkt rekommenderar alla företag att ta hjälp av externa företag är det inte fallet. Det finns många fördelar med att låta någon in house sköta de sociala kanalerna.

Exempel på fördelar att behålla det in house

  • Ni är experterna på era produkter och tjänster.
  • Kortare kommunikationsvägar. 
  • Närmare till verksamheten och större möjligheter att skapa innehåll. 
     

Men trots att fördelarna att behålla arbetetet med sociala medier inhouse är många saknas ofta tid, kunskap och resurser för att klara av arbetet med sociala medier och då rekommenderar vi att ni tar hjälp! Känner ni att ni behöver hjälp är ni välkomna att höra av er till oss! 

Nyfikna på hur vi kan göra er framgångsrika?

Prata webb med oss