Hitta din målgrupp och lyckas med marknadsföringen!

Publicerad: fredag 30 nov 2018

Det är inte bara att marknadsföra hur som helst i sociala medier och på webben. Du måste veta vilken din målgrupp är först. Vet du det, så har du kommit en bra bit på vägen. Gör en målgruppsanalys och utveckla ditt budskap därefter. Vi ger dig några grundläggande tips på hur du gör din målgruppsanalys.

Vad är en målgrupp?

Målgruppen är den grupp av människor som du vill nå med ditt meddelande. Det är de personer som mest sannolikt vill köpa dina tjänster eller produkter. Målgruppen har oftast något gemensamt, exempelvis beteende, ålder, utbildning eller demografi. 

Kanske hittar du en bred målgrupp? Men ju mer exakt du definierar den, desto bättre kan du förstå din målgrupp och veta hur och vart du når dem. När du bryter ner din målgrupp i mindre delar och får fram en mindre grupp, behöver du inte vara orolig för att inte få in andra köpare än dem. De som inte ingår i gruppen kan fortfarande köpa dina produkter eller tjänster. Det som är bra med detta är att du väljer att fokusera på en mindre del som kan ge dig bäst resultat. 

Hur hittar du din målgrupp? 

För att hitta din målgrupp kan du inte bara gå på känsla. Du måste göra research, en målgruppsanalys, för att hitta den potentiella gruppen köpare. På vägen måste du också anpassa dig till förändringar. Detta är viktigt för att hela tiden vara uppdaterad på just din målgrupp. Då blir marknadsföringen enklare. 

 

Fyra enkla saker att börja med:

1. Ett bra första steg är att analysera och identifiera de som redan använder dina tjänster eller produkter. 

2. Efter det kan du försöka hitta de personer som liknar dem du identifierat. 

3. Ta reda på vilka personer som kommunicerar med dina konkurrenter.

4. Testa din målgrupp. 

 

Några enkla saker att kolla efter när du gör research på din målgrupp: 

  • Ålder och kön: Är din målgrupp kanske unga tjejer mellan 19 och 25?
  • Plats (tidszon): Vart befinner sig din målgrupp? Bor de kanske utomlands? Befinner de sig i Småland?
  • Språk: Är största delen av din målgrupp engelsktalande? Skriv på engelska!
  • Ekonomi: Hur mycket pengar har målgruppen att spendera? Matchar det ditt företags priser?
  • Intressen: Är det kanske träningstokiga personer du vill nå? 
  • Stadie i livet: Är dina kunder kanske blivande mammor? Eller ungdomar på gymnasiet?

 

När du listat ut vilken din målgrupp är, spana också in tidigare inlägget "När är det egentligen bäst att posta på Instagram?".

Nyfikna på hur vi kan göra er framgångsrika?

Prata webb med oss