Din målgrupp – med ett par genomtänkta drag får du ett bra resultat

Publicerad: torsdag 6 okt 2016 elvira linnér

Aldrig har det varit så viktigt att kommunicera på rätt sätt som idag. Vart vi än är sköljs vi över av kommunikativa budskap, inte minst i en av dina käraste ägodelar: din smartphone. Vill du att ditt företag ska synas eller kommunicera ett visst budskap är det viktigt att fundera över hur du ska gå tillväga för att just ditt företag ska stick ut och uppmärksammas i flödet av all information.

Att vi möts av mycket information och kommunikation är dock inte något som begränsar oss – det innebär oändligt många möjligheter! Det gäller bara att göra på rätt sätt. Att fundera över vem som är er målgrupp är en grundläggande faktor i framgångsrik marknadsföring. Ju mer du känner din målgrupp desto enklare har du att avgöra vart du ska synas och vilka budskap du ska lyfta fram.

För att få en stabil grund kan du kartlägga din målgrupp genom nedanstående två steg:

Definiera din målgrupp

Fundera över målgruppens demografiska egenskaper: Hur gamla är de? Är de kvinnor eller män? Vart bor de? Vilken personlighet och vilka värderingar har de? 

Lär känna din målgrupp

Vilka kanaler är målgruppen aktiv på? Vilken kunskap och attityd har de kring ert företag och era produkter eller tjänster? Har ni en relation sedan tidigare? Lär känna målgruppen ordentligt. Bestäm därefter vilka kanaler du ska vara aktiv på och bestäm hur du ska kommunicera och vilka budskap som ska lyftas fram.

Vill du veta mer om hur du ska tänka när du kartlägger din målgrupp får du gärna kontakta HL Designs webbredaktörer och kommunikatörer.

Nyfiken på hur vi kan göra er mer framgångsrika?

Prata webb med oss