Varför bör ditt företag ha en blogg?

Publicerad: torsdag 11 jul 2019 Skriven av: valentina iskandar

Du har självklart något att vinna på genom att du har en blogg på din webbplats. Jag pratar om en blogg som är relevant för din verksamhetsnisch, inte en blogg där du berättar i detalj vad du gjort under dagen. Bloggen ska skapa förtroende, generera trafik och bygga upp ditt varumärke. Då vi på HL Design lägger ner rätt mycket tid på att blogga till våra kunder blir du säkert inte förvånad över att vi rekommenderar att du gör detsamma. Många har svårt att förstå vikten av att lägga ner tid på att skriva blogginlägg och fördelarna med att hålla igång det. I dagens inlägg lyfter vi fram de två viktigaste anledningarna till varför ditt företag bör ha en blogg! 


Du driver trafik till din webbplats

En vän kom fram för ett par dagar sedan och frågade mig varför CAIA QUEENS har en blogg på sin webbshop: "Vad gynnar blogginläggen det sminkmärket som säljs?" frågade hon. Jag gick in på webbplatsen och konstaterade direkt att det var intervjuer som är huvudtemat i blogginläggen. Personer och influencers som älskar smink har blir intervjuade om vad för märke de föredrar, när intresset för smink väcktes hos dem och varför den potentiella kunden ska välja att köpa just detta sminkmärke. Jag svarade min vän att "skribenten använder termer i inläggen som matchar med söktermer som användare söker på Google och som i sin tur både driver trafik till webbplatsen ger högre ranking i det organiska flödet".  

SEO 

Tittar vi på hur det här gynnar din verksamhet kan vi börja med att nämna att bloggen ger dig en stor möjlighet att jobba med webbplatsens SEO (Search Engine Optimization). Det handlar om att din webbplats kommer högt upp på Googlesökningarna. Man brukar kunna säga att ju högre upp du hamnar på en sida desto större chans är det att användaren väljer att klicka in sig på din webbplats. Se det från din egen synvinkel, när du söker efter något på Google klickar du ju oftast på det som hamnar högst upp i listan, det är mycket sällan du orkar skrolla igenom alla sidor som matchar det som du sökt efter. Eller?

Läs om hur du sökordsoptimerar din webbplats här!

Sociala medier

En rekommendation är att kombinera blogginläggen med dina sociala medier. Det du gör är att du skriver ut en liten del av blogginlägget för att väcka ett intresse hos dina potentiella läsare och länkar till inlägget för att de i sin tur ska klicka sig in till webbplatsen. Läsarna hamnar direkt i blogginlägget som du lyft fram i ditt medium och där du självklart dessutom har hänvisat till de övriga inläggen/artiklarna som finns där.

Mer sessioner och trafik, enkelt sagt. 

 

Skapa relationer mellan dig och dina besökare (potentiella kunder)

Ibland räcker det inte med informationen om din verksamhet som finns på hemsidan under "om oss". Det är oftast kortfattade texter som finns där för att skapa en översiktlig bild om vad du erbjuder kunden. Genom att du skriver blogginläggen relaterade till din verksamhet får du en möjlighet att visa upp den från ett annat och lite personligare perspektiv. Några exempel är om du presenterar medarbetare från kontoret, kommande aktiviteter eller händelser som berör verksamheten, visar upp hur ditt företag jobbar med och vad ditt varumärke står för. Det här är självklart inte bara bra för potentiella kunder utan också för framtida samarbetspartners och medarbetare. Det gäller att du visar upp vilket grymt företag du driver för att locka fler till att jobba hos er! 

 

Ett blogginlägg i veckan eller ett varje dag?

Antal inlägg du bör skriva i veckan beror helt på vad det är för innehåll som du levererar. Skriver du inlägg bara för att fylla innehållet på din webbplats utan att riktigt tänka igenom det du skriver kommer det inte ge någon märkvärdig effekt. Skriver du däremot inlägg med riktigt bra innehåll är risken väldigt låg att dina besökare uppfattar dig som tjatig. Ju mer kunskap och värde du kan leverera i ditt innehåll tidigt i din skrivprocess, desto högre resultat får du. För oss på HL Design är ett inlägg i veckan lagom för att vi också ska kunna hinna med övriga arbetsuppgifter och även finnas där för dig som kund när du behöver hjälp och rådgivning. Om inläggen du skriver idag innehåller tillräckligt god kvalité är chansen stor att den genererar trafik till din webbplats under en längre tidsperiod. Med den här anledningen hävdar jag att det är värt att faktiskt lägga ner några timmar i veckan på bloggskrivandet för att innehållet ska bli så relevant och intressant som möjligt för dina besökare.

 


Vi hjälper dig att komma igång! 

Hög aktivitet och rätt tilltal är avgörande för att lyckas i sociala medier. Låt vår redaktör hjälpa er med en tydlig plan och att publicera innehållet. Vi skapar framgångsrika annonskampanjer i digitala kanaler som Google Ads eller Facebook för att ni ska nå era kunder. Vi hjälper er dessutom med att producera content till webbsidan eller webbshoppen och ser till att texter och bilder är ordentligt sökmotoroptimerade.

Vi är som nöjdast när ni är riktigt framgångsrika och kommer därför med konkreta förslag och lösningar på hur er marknadsföring kan förändras för att nå ännu bättre resultat. 

Läs mer om hur vi kan hjälpa dig här!


 

Läs också

5 tips för lyckad konvertering!

Innehållsstrategi

Välj rätt kanaler!

 

Nyfikna på hur vi kan göra er framgångsrika?

Prata webb med oss