5 tips för lyckad konvertering!

Publicerad: torsdag 23 maj 2019 valentina iskandar

När du arbetar med webben är det viktigt att du har förståelse och samtidigt tänker på vad det är som verksamheten vill att besökarna ska göra på webbplatsen. Du vill ju självklart få ut någonting av trafiken som kommer in, eller hur? I det här blogginlägget lyfter vi 5 tips för ökad konvertering på din webbplats!


Konvertering handlar om att få besökarna på din webbplats att genomföra de stegen som du vill att de ska genomföra. Det kan innebära allt ifrån att ta kontakt med er, ringa till er kundtjänst, registrera sig för ert nyhetsbrev och framförallt köpa era tjänst eller produkter. Genom att öka konverteringen effektiviserar du sättet att få fler kunder och det är precis den vägen du ska få lära dig idag!

1. Användarvänlig design

Det första du ska tänka på för att dina besökare ska konvertera till kunder är att er webbplats är responsiv på alla enheter, att det är enkelt att använda på så väl dator som mobil.

För att göra din hemsida användarvänlig kan du börja med följande: 

  1. Att vara tillgänglig för alla genom ett enklare sätt att använda webbplatsen på. Det finns funktioner som fungerar i alla de större webbläsarna som gör det enkelt för även dem med nedsatt syn som använder sig av skärmläsare.
  2. Det ska vara lätt att läsa texten genom uppdelade mindre stycken, rubriker samt fet eller kursiv stil.
    Du kan läsa mer om hur du skapar en lättläst layout här. 
  3. Gör det enkelt att navigera sig genom en logisk struktur i texten som gör det tydligt vart man befinner sig. Uppsättningen av webbplatser brukar för de mesta följa en norm där exempelvis ett klick på loggan uppe i hörnet går direkt tillbaka startsidan. 
  4. Se till så att din hemsida laddar snabbt, oavsätt om man har långsam uppkoppling. 

 

Idag sker majoriteten av surfandet via surfplattor och mobiler och därför är det jätteviktigt att din webbplats är väl anpassad för denna typ av surfning. 

För att göra din hemsida användarvänlig för mobila enheter kan du börja med följande:

  1. Du ska inte kunna zooma in/ut med fingrarna. 
  2. Du ska ha bokstäver som är i måttlig och behaglig storlek som gör det lätt att läsa. 
  3. Du ska ha knappar, menyer och länkar som är enkla att klicka på. 

 

2. Unikt kunderbjudande

Vad kan du göra för dina kunder som är unikt inom din bransch eller som du gör bättre än andra? Sparar du dem tid eller gör du det enklare för dem i deras vardag? Varför ska man välja just din verksamhet? Är det att du har den absolut bästa produktkvalitén eller är det kanske din grymma kundservice? 

Med kunderbjudande menar vi inte kampanjpris på någon specifik produkt eller tjänst, det här är ju trots allt en självklarhet för alla verksamheter. Det vi menar är att du först ska titta på det du faktiskt säljer, din produkt eller tjänst och utifrån det försöka se det från kundens perspektiv. Fundera på vad du anser vara unikt eller värdeskapande och presentera det sedan på ett konkret och lockande sätt. På det här sättet ökar chansen för konvertering!

 

3. Google-placering 

Det tredje tipsen handlar om din verksamhets placering på Google. En stor andel besökare hittar hemsidor genom att de använder sig av sökmotorer, i de flesta fall är det via Google. Din webbplats är till stor sannolikhet också beroende av trafik från Google. Tänk dig att ni säljer möbler i en butik i Kalmar.

När era potentiella kunder ska söka sig efter en möbelaffär i Kalmar kommer de att söka på "möbler kalmar" eller "köpa möbler i kalmar" och till störta sannolikhet därefter klicka på Googles översta träffar. Om inte du finns där kommer du att gå miste om många potientiella kunder. Syns ni inte, finns ni inte. Enkelt. 

 

 

4. Relevant & regelbunden uppdatering av content

Det fjärde tipset mot ökad konvertering innehållet på din webbplats. Idag är det jätteviktigt att du fyller din webbplats med relevant content som är intressant för besökarna! Samtidigt är det viktigt att du håller webbplatsen uppdaterad med regelbunden publicering av innehåll. 

Vad är ett relevant innehåll?
Innehållet kan variera mellan bland annat text, bild och video. Ett innehåll kan även vara interagerande som du kan dela med dig av på dina övriga kanaler som exempelvis nyhetsbrevsutskick och sociala medier.

Varför behöver du innehåll?
Genom att du fyller din webbplats med bra innehåll gör du den mer attraktiv både i sökmotorernas och besökarnas ögon. Besökarna som hittar din webbplats via de olika kanalerna får ökad tillit för dig och din verksamhet eftersom att du erbjuder både expertis och kunskap. Genom att du lovar dina besökare och potentiella kunder kommande content ger du dem en relevant och lockande anledning till att återkomma. Den här metoden ökar chanserna att besökarna konverterar till kunder och blir mer köpbenägna.

Men efter att du har skrivit en mängd med innehåll känner du helt plötsligt efter en period att du kanske inte har något mer att få ut, eller? Nedan följer fyra tips om vad du kan skriva om:

  1. Guider om hur kunden ska använda produkten du erbjuder på bästa sätt eller hur tjänsten kan gynna henne. 
  2. Senaste nytt inom företaget, rekrytering, nya funktiontioner, produkter eller tjänster, kommande mässor med mera. 
  3. Se till att du är uppdaterad om de senaste trenderna inom din bransch, det är alltid intressant för en kund att ta del av det. 
  4. Att tipsa dina kunder om saker som relaterar till dina produkter och tjänster är uppskattat. Det kan handla om att du förklarar hur hon ska använda sig av en ny funktion i WM3.

 

5. Kreativa calls-to-actions!

Det sista tipset vi ger dig idag är kreativa call-to-actions. En mycket viktig del i ditt arbete med din webbplats är att du vet vad du vill att dina kunder ska göra på din webbplats och vad slutmålet är. I många av fallen är syftet av webbplatsen att få relevanta och potentiella intressenter att bland annat ringa, boka tid, skicka iväg ett mail eller också prenumerera på nyhetsbrevet. Framför allt är syftet att kunden ska lockas av produkten eller tjänsten och därefter besluta sig för ett köp! 

Hur gör du då för att dina potentiella kunder ska nå dit? Jo, du behöver en riktigt bra call-to-action som svarar på besökarens frågor om vad det är du erbjuder, varför han eller hon ska genomföra ett köp och hur personen i så fall ska göra det. Ditt anrop till handling är en call to action som visar besökarna vad, varför och hur de ska göra. Detta gör du genom att du presenterar din produkt eller tjänst som har en knapp, ett telefonnummer/e-postadress eller möjligtvis ett kontaktformulär i anslutning till sig. Att du bara fokuserar på hur din startsida ser ut räcker inte, du behöver minst en call-to-action på varje landdningssida. Genom att du lägger in en call-to-action på varje sida kan du vara säker på att du inte missar potentiella kunder. 

 

Vi på HL Design & Media ser till att ni ska bli så framgångsrika på webben som möjligt och att ni får så hög konverteringsgrad som möjligt. Tveka inte på att höra av dig om du vill ha mer information om hur vi kan hjälpa dig att lyckas på webben och skapa en skräddarsydd webbplats och webbshopp!

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig!

 

 

Ta gärna en titt på några av våra tidigare projekt!


Nyfiken på hur vi kan göra er mer framgångsrika?

Prata webb med oss