AIDA - kundens köpresa

Publicerad: torsdag 7 feb 2019 Skriven av: johanna nilsson

Eftersom våra kunder idag blir överösta med budskap gäller det att ha koll på vilka steg de passar i sin köpresa och vilka möjligheter vi har att påverka den. Kanske har du hört talas om AIDA-modellen som beskriver kundens köpresa, om inte får du koll på den nu!

Attention

Det första steget i resan handlar om att skapa uppmärksamhet för ert varumärke eller er tjänst/produkt. Gör en ordentlig analys av er målgrupp och dela in den i olika segment. Skapa inspirerande marknadsmaterial och artiklar som är specifikt anpassat efter era olika målgrupper för att skapa en nyfikenhet. Givetvis måste ni sprida ert material i de kanaler där målgruppen är aktiv, så som Google och olika sociala medier.

Interest

När ni väl har fångat kundernas uppmärksamhet kommer de vilja veta mer om er och nu gäller det att fördjupa intresset för ert erbjudande. Berätta hur ni kan hjälpa kunderna att lösa deras vardagsproblem och varför de ska välja just er produkt/tjänst. En välarbetad och sökmotoroptimerad hemsida är alltid den fasta punkten där ni tydligt lyfter fram era styrkor och fördelar lättillgängligt för kunderna. På så vis gör ni det enkelt för kunden att visualisera en framtid tillsammans med er produkt/tjänst. 

Desire

Om ni har lyckats väl med att skapa uppmärksamhet och intresse för er känner kunden förhoppningsvis nu ett behov av er produkt. För att lyckas få dem att slutföra köpet på hemsidan gäller det att fortsätta utveckla behovet och påminna dem om varför de borde nappa på ert erbjudande. Få dem att följa er blogg, skicka nyhetsbrev med inspirerande, anpassat material. Få dem att lita på att ni kommer att finnas för dem även efter genomfört köp! Ge kunderna ett mervärde. 

Action

För att verkligen få kunden att slutföra köpet gäller det att tydligt och enkelt erbjuda dem en köpväg. CTA-knappar på hemsida och i nyhetsbrev är ett måste! Kanske kan ni erbjuda en gratis testperiod, en livedemo eller en rabatt för att ytterligare locka kunden att slutföra köpet. 

 

Läs också inläggen om målgruppsanalysprodukttexter och hur du väljer rätt bilder till hemsidan eller webbshoppen.

 

Nyfikna på hur vi kan göra er framgångsrika?

Prata webb med oss