Talspråket "en bild säger mer än tusen ord" har du säkert hört många gånger och det stämmer i många fall. Använder du bilder rätt på din hemsida fångar du besökarens uppmärksamhet, kan förmedla en känsla och få dem att konvertera.
Känsla eller information?
Tänk på vilket syfte bilden ska fylla - vill du att den ska förmedla en känsla till besökaren eller ska den förtydliga ditt textbudskap? Bilder som väcker känslor kan vara ett bra sätt att få besökaren i rätt sinnesstämning och intresserad av vad du kan erbjuda. Bilder skapar olika känslor för olika personer så det gäller att hitta rätt bilder. Säljer du till exempel möbler kan en bild på ett helt inrett rum skapa större intresse och köplust än bilder på enskilda möbler.
Bilder är riktigt bra för att underlätta för besökaren att förstå byråkratiska eller siffertäta texter. Förklara siffrorna i ett diagram eller processen i en illustration, det kommer uppskattas av besökaren som snabbt vill kunna ta till sig textens innehåll.
Ta egna foton eller köpa från bildbank?
Det tar tid, energi och kan kosta en del pengar att ta egna bilder till företaget, men det betalas ofta tillbaka flera gånger om då det skapar en genuin känsla. Idag vill besökare och kunder veta vilka de har att göra med och vad företaget står för. Då är bilder tagna på er personal i er verksamhet ett viktigt inslag. Med det sagt bör ni såklart anlita en fotograf för att ta bilderna, ni behöver inte göra ALLT själva! ;)
Att köpa bilder från bildbanker kan vara en smidig lösning när det krisar, men det är ofta hårt redigerade bilder som saknar en genuin känsla. Använder du bilder från en bildbank är risken också att många andra företag använder samma bild och er unika prägel försvinner.
Vad är en bra produktbild?
E-handeln växer och växer. Det är supersmidigt att kunna beställa allt från mat till möbler online. Den enda nackdelen är att kunderna inte kan klämma, känna och prova produkten innan de ska beställa. Produktbeskrivningen och framför allt produktbilderna blir väldigt viktiga för huruvida ett köp genomförs eller inte. När du väljer produktbilder för är det därför viktigt att täcka in ett par olika aspekter; olika vinklar, detaljer och miljö.
Hur ser produkten ut från sidan, framifrån och bakifrån? Går den att öppna - hur ser den då ut inuti?
När det kommer till detaljer så gäller det att få med sömmar, knappar och materialets textur på bild - allt för att kunden ska kunna bilda sig en uppfattning om produktens kvalitet.
Det kan vara svårt att skapa sig en uppfattning om en produkt bara genom att se den rakt upp och ner på bild i en webbshop. Därför är det bra att också ha med bilder på produkten i den miljö där den kan tänkas användas, till exempel en soffa i ett möblerat vardagsrum.
Ger du kunden en möjlighet att få en känsla för produkten så ökar chansen till köp kraftigt!