Användarupplevelsen - UX

Publicerad: torsdag 15 aug 2019 Skriven av: valentina iskandar

Vad innebär UX och varför utvecklades det?


UX utvecklades som ett resultat av förbättringarna till användargränssnittet. Närhelst det var någonting som användarna kunde interagera med, vare sig deras upplevelser var positiva, negativa eller neutrala, förändrades deras åsikter om hur dem kände för dessa interaktioner.

 

Användarupplevelsen omfattar alla aspekter av slutanvändarens interaktion med företaget, dess tjänster och dess produkter” – hävdar Don Norman, professor inom kognitiv vetenskap. Definitionen är bred och kan omfatta alla möjliga interaktioner en person kan ha med en produkt eller tjänst, inte bara den digitala upplevelsen. Han menar att upplevelsen vi har i tankarna är omfattande, allt handlar om att människans interaktion till den.

 

För att förstå vad som gör en upplevelse betydelsefull togs UX-designen fram. Den här användarkombinationen blev grunden för UX-proffs för att hjälpa till att vägleda sina erbjudanden över flera beröringspunkter för användaren. Dessa beröringspunkter innefattar:

  • Hur de skulle upptäcka din produkt/tjänst
  • Följden av de handlingar de vidtar när de interagerar med gränssnittet
  • De tankar och känslor som uppstår när de försöker utföra sin uppgift
  • De uttryck dem tar bort från samspelets helhet

 

Ux-designers är ansvariga för att företaget levererar en produkt eller tjänst som uppfyller kundens behov och gör att de sömlöst kan uppnå önskat resultat. De arbetar generellt sätt nära med UI-designers, marknadsförare och produktteam för att förstå sina användare genom forskning och experiment. Därefter använder dem insikten som erhållits för att kontinuerligt iterera och förbättra erfarenheter som är baserade på både kvantitativ och kvalitativ användarundersökning.

 


Lär dig mer om UI och skillnaden mellan dessa två här: 

UI vs. UX

Användargränssnittet - UI

 

 

Nyfikna på hur vi kan göra er framgångsrika?

Prata webb med oss