Så skriver du bra content på webben - 10 tips

Publicerad: torsdag 22 nov 2018

Fyll din webbplats med bra content och fånga målgruppens intresse. Skriv texter som lockar och engagerar läsaren. Content marketing på webben handlar inte om reklam. Det handlar om att skapa proffsigt redaktionellt innehåll. Att man ger läsarna något givande, intressant, kul eller användbart. Det behöver inte leda till köp direkt, innehållet ska skapa en relation med målgruppen och potentiella kunder, som kan leda till ett köp senare. 

1. Börja med nyckelorden

Börja med att söka efter relevanta nyckelord som du ska använda i texten. Anledningen till att du ska göra detta är för att Google och andra sökmotorer scannar av din webbsida för att ta reda på vad texten handlar om. Att mäta vilket ord som förekommer mest är ett av sätten som de mäter på. Se därför till att använda de ord du främst vill synas på i Google, ord som din målgrupp söker på och är relevant för det du skriver om. 

Använd lagom många nyckelord. Om du överdriver förstör det läsningen och känslan. Dessutom så rankar inte Google din sida lika högt om du använder för många nyckelord. Nyckelordsfrekvensen bör vara mellan 0,5% till 2,5%. Om din text är på 200 ord och innehåller 13 nyckelord, då är nyckelordsfrekvensen 6,5%. 

2. Har innehållet en huvudpoäng?

Se till att du inte flummar iväg med din text. Du vet vad du skriver om, men sätt dig in läsarens perspektiv. Kommer han eller hon förstå det du skrivit? Läs igenom texten så att den blir så tydlig som möjligt. Kommer poängen fram? Om inte, se till att den gör det innan du trycker publicera.

3. Var modern!

Häng med i språkförändringar. Ord man använde tidigare, är kanske omodernt nu. Målgruppen kanske har slutat söka på ordet, som du ofta använder dig av. Så tänk på vilka ord din målgrupp använder, gör research och tänk dig in i deras situation. Var modern!

4. Ge och få tillbaka

Använd länkning i dina texter. Om du refererar till en annans sida, då ska du länka den. När du länkar till en annan webbplats kan det om du har tur, ge dig länkning tillbaka. Något som är bra i Googles ögon, om sidan är trovärdig och bra vill säga. 

5. Skapa en känsla

Få läsarna att känna något av texten. Känner du själv något när du läser den? Hade du gjort det om du var en del av målgruppen? Om inte, fundera på hur du kan addera en känsla i det du skriver. 

6. Unika verb

Använd unika och spännande verb när du jobbar med content. Testa att byta ut några verb, kanske ger det bättre resultat och känsla. 

7. Keep it simple!

Försök att hålla dig kort på webben. Meningen är inte att du ska skriva en bok. Se till att texten är lättläst, använd inga svåra ord. Kom ihåg att texten ska anpassas till målgruppens nivå och språkanvändning. 

8. Skapa ett intresse direkt

För att behålla läsaren måste du fånga den direkt. Detta kan du göra bland annat med hjälp av rubriker, ingress och målgruppsanpassad text. Läs mer om det i tidigare blogginlägg här. Tänk på att läsarna inte är på din webbplats för att läsa en bok. De vill lösa ett problem, och det ska du hjälpa dem göra direkt. 

9. All content behöver inte innehålla storytelling

Det är lätt att tro att allt innehåll ska vara storytelling. Storytelling är otroligt bra, men lås dig inte vid detta sätt att skriva på. Det kan gott och väl räcka med en text som är väldigt enkel och endast faktabaserad, om det uppfyller läsarens syte och mål. 

10. Tydlighet får läsaren att stanna

Skapa en tydlig struktur i texten. Gör det enkelt och skönt för läsaren att läsa. Dela in texten i stycken, använd underrubriker och punktlistor. 

 

Känner du dig osäker på hur du ska skapa content på din hemsida? Kontakta oss så hjälper vi dig med dina texter! Spana gärna in tidigare inlägget "Så skriver du bra produkttexter och ökar försäljningen"

 

Nyfikna på hur vi kan göra er framgångsrika?

Prata webb med oss