För att en artikel ska fånga läsarens intresse, ska den bland annat väcka känslor och ha en röd tråd. Hur gör du då konkret för att skriva en bra artikel? Vi ger dig några grundläggande tips på hur du kan göra för att få läsare på tråden.
1. Rubriken är superviktig
En rubrik ska fånga läsarens intresse direkt. Tänk dig själv när du ska läsa en text, sannolikheten att du läser vidare är inte så hög om det är en dålig och irrelevant rubrik. Den ska inspirera, locka och få läsaren att undra vad som kommer näst. Du kan exempelvis skriva en motsägande rubrik som får läsaren att undra hur det kan stämma, och vilja läsa vidare. Skriv exempelvis "Vår stora hiss får plats på det minsta utrymmet".
2. En informativ ingress väcker intresse
Det finns många texter som liknar varandra och berör samma ämne. Visst vill du då sticka ut, så att läsaren läser just din text? Ingressen behöver då vara kärnfull och locka läsaren att läsa vidare, precis som rubriken. Ingressen ska efter en lockande rubrik fortsätta övertyga läsaren att läsa vidare artikeln. Rubriken och ingressen avgör om läsaren kommer att läsa vidare, så tänk till en gång extra innan du publicerar.
3. Byt mellan korta och långa meningar
Det blir svårt för läsaren att läsa om det enbart är långa meningar i artikeln. Korta meningar är också svåra att läsa då det blir hackigt. En varierande längd på meningarna i texten gör det hela mer dynamiskt, levande och lättläst. Då tappar du inga läsare på vägen!
4. Skriv lockande och informerande underrubriker
Underrubriker hjälper till att dela upp texten i mindre delar, så det blir mer lättläst. Det blir jobbigt för läsaren att läsa för långa stycken. Delar du inte upp det kommer du tappa läsare. Underrubriker ska innehålla något som finns i texten därefter, och får gärna vara lockande för att få läsaren att vilja läsa vidare.
4. Anpassa texten till din målgrupp
Läsarens intresse kan fångas med rubrik och ingress, men din artikel måste också vara anpassad till din målgrupp. Om den inte är anpassad kan du tappa många läsare. Skriver du till företagare, eller kanske till modeintresserade? Anpassa då språket i texten till personerna som du vill nå. Detta ska synas redan i början av artikeln, för att de ska vilja läsa vidare.
5. Krångla inte till det
Förutom att målgruppsanpassa, ska du generellt skriva din text enkelt. Läsaren ska inte behöva fundera på vad vissa ord betyder i din text. Läsningen ska flyta på enkelt och snabbt. Använd dig därför av ett okomplicerat språk.
6. Citat gör texten mer livfull
Artikeln blir mer trovärdig och levande om det finns citat i texten. De bästa citaten är de som sticker ut eller är riktigt kärnfulla. Lägg in något citat för att få ännu mer effekt i din artikel.
7. Va läsaren!
Tänk att du själv är läsaren. Hur hade du lockats att läsa vidare artikeln? Fundera på hur artiklar senaste tiden har lockat dig. Var det rubriken som gjorde det? Eller kanske bilderna? Om du läste hela artikeln var den med största sannolikhet väldigt bra skriven eller intressant. Tänk på detta när du själv skriver din artikel.
8. En bild säger mer än tusen ord
Om du har med en bild ökar chansen att läsaren stannar kvar och läser din artikel. Ha med en bild som representerar det du skriver om. Bilder kan även göra att du rankas högre av Google och syns i bildsök, vilket kan leda in fler besökare till din artikel. Bra va?
9. Behövs verkligen alla ord?
När du är klar med din artikel, läs igenom den en eller två gånger för att se om du hittar onödiga ord som egentligen inte behöver vara där. Fyll inte ut texten bara för att fylla ut.
10. Avsluta snyggt
Det kan vara riktigt klurigt att avsluta en artikel. Men det kan vara värt att klura lite extra. Avslutningen ger dig nämligen en sista chans att få läsaren intresserad, mer nyfiken eller berörd. Gör ett bra sista intryck! En bra avslutning kan väcka tankar och känslor för något, eller få läsaren att vilja läsa fler av dina artiklar.
Ibland kan det kännas svårt att få ihop en bra artikel, eller har man helt enkelt inte tid att sätta sig ner och skriva. Behöver du hjälp med att skriva artiklar som väcker intresse, berör eller skapar engagemang? Hör av dig till våra redaktörer här, så hjälper vi dig att komma igång!