Hur når du generation X- den glömda generationen?

Publicerad: tisdag 20 nov 2018

Det pratas inte så mycket om generation X, även kallat den glömda generationen. En generation som är födda runt 1965-1979. De kommer lätt i skymundan för de nya superdigitala generationerna. Därför är det nästan ännu viktigare att du tar reda på mer om dem. Dessutom är det en generation som oftast är väldigt stabila och har lite högre inkomst. Där har du en köpstark målgrupp, som kan unna sig lite mer. Hur når du dem med ditt budskap och i vilka kanaler hittar du dem?

Mer beroende än Millennials

Tror du att Genreration X använder sociala medier mindre än Millennials och Generation Z? Då tror du fel, de spenderar faktiskt mer tid i sociala kanaler än Millennials. Det är dock inte jättestor skillnad, Millennials använder sociala medier cirka 6 timmar och 19 minuter varje vecka. Men generation X slår dem med 6 timmar och 58 minuter i veckan. Att de skulle vara mer beroende av sociala medier jämfört med Millennials, var kanske inte det första man väntade sig. 

Vilka är dem?

Generation X är födda mellan 1965 och 1979. De har varit med i den otroligt häftiga förändringen från analogt till digitalt och är överlag väldigt positiva till detta. Den glömda generationen delar gärna innehåll med andra, exempelvis inlägg på Facebook. Det är en generation som är varumärkeslojala, precis som Millennials. Många av dem följer gärna olika varumärken, jämfört med den äldre generationen Baby Boomers. Det skiljer sig lite när de olika generationerna börjar följa företag på sociala medier. De är ute efter lite olika saker. Millennials följer främst för underhållning och information. Generation X följer främst för erbjudande och kampanjer men även tävlingar. Baby Boomers vill gärna ha en mix av marknadsföring och erbjudande, och information. 

Runt 32% av generation X interagerar varje månad med ett varumärke. Bland Millennials är det 30 procent som kommunicerar med varumärket de följer. Baby Boomers observerar mest, det är 14 procent som interagerar med ett varumärke. 70 procent av generation X köper sannolikt något från varumärket de följer. Bland Millennials är det runt 60 procent och 51 procent bland Baby Boomers.

Något annat värt att tänka på är att ”Call to action” bör synas tydligt i din marknadsföring. Du ska göra det enkelt för dem att klicka sig vidare till din hemsida. Ytterligare en sak att tänka på är att generationen värderar nostalgi väldigt högt. Ett tips är därför att använda denna typ av innehåll i dina inlägg.

Vart hittar du gereration X?

Många gånger kanske Facebook känns hopplöst och att fler och fler slutar använda det. Men i en undersökning av Sprout Socials visar det sig att runt 65 procent av deltagarna har Facebook som favoritkanal. Fortsätt alltså med Facebook! De är desto mindre aktiva på Instagram, men det är absolut en kanal som kan fungera, lite beroende på ditt varumärke. Många av dem använder däremot Pinterest väldigt mycket, en kanal som lätt glöms bort som marknadsföringskanal. Så vill du nå någon som är född i generation X, ska du definitivt börja använda Pinterest. 36 procent av alla pinners på Pinterest består nämligen av just generation X.

I ett tidigare inlägg nämnde vi att generation Z använder Youtube väldigt flitigt. Generation X är också väldigt flitiga användare av Youtube, men på ett helt annat sätt. De använder gärna kanalen för att lära sig nya saker. Därför kan det vara en viktig kanal att synas i. Enligt Sprout Socials undersökning anser de att Youtube är deras favoritkanal nummer två. Marknadsföring genom e-post är ett annat effektivt sätt att nå dem på. Många i denna generation kollar sin e-post regelbundet, både på jobbet och hemma.

Du ska alltså lära känna målgruppen. Börja med att göra research och sätta dig in i hur de fungerar och vad de gillar. När du lärt känna dem blir det lättare för dig att marknadsföra din produkt eller tjänst.

Våra bästa tips

1. Använd Pinterest i din marknadsföring, om det fungerar med ditt varumärke. 

2. Annonsera på Youtube. Många i generation X använder denna kanal när de vill lära sig nya saker. 

3. Facebook är den främsta kanalen, uppdatera därför mycket där. Glöm inte annonsering för större spridning. 

4. Anordna många tävlingar. Då är sannolikheten stor att du får många fler följare bland generation X.

5. Erbjud gärna rabattkoder, det är något som absolut fungerar på dessa personer. De har alltid gillat kuponger och att spara. Nu är de medvetna om vad internet kan ge dem, därför ska du erbjuda digitala kuponger. 

 

Vill du veta mer om Milennials, läs inlägget "Millennials, den kritiska målgruppen - hur når du dem?"

Nyfikna på hur vi kan göra er framgångsrika?

Prata webb med oss