Millennials, den kritiska målgruppen - hur når du dem?

Publicerad: måndag 24 sep 2018 Skriven av: ida sjöholm

Olika generationer beter sig på olika sätt i den digitala världen. Därför gäller det att ha koll på hur de olika generationerna fungerar, för att kunna nå ut till dem. Vi börjar med att beskriva Millennials, för att framöver återkomma till Generation X och Z. Millennials är en extra viktig målgrupp, det är nämligen den generation som har mest inflytande på sociala medier idag, en generation som många företag har svårt att nå ut till. 

Vilka är dem?

Millennials, eller Generation Y som de också kallas, är de personer som är födda runt år 1980 - 1994. Generationen föddes inte direkt in i den digitala världen, men har växt upp med datorer, internet och mobiler. Millennials är väldigt vana vid den digitala världen och använder gärna sociala medier för att söka upp information istället för att använda sökmotorer, så som Google. 

Hur fungerar Millennials?

Millennials beskrivs som rastlösa, medvetna och kritiska, de vet vad de gillar och inte gillar. Många är individualister, samtidigt som de gärna vill ha bekräftelse. De har höga krav på teknik, internet och digital kommunikation. Generationen har bra koll på läget och tänker ofta väldigt kritiskt kring kommersiella budskap. Millennials är bra på att granska marknadsföring av olika slag, och ser lätt igenom budskap för att inte låta sig luras. Budskapet i marknadsföringen är inte det främsta som får millennials på fall. Influensers och vänners recensioner på sociala medier väger tyngre. 

Hur når företag dem? 

Det bästa du kan göra är att få deras förtroende. Du måste förstå hur de tänker och ta reda på vad de behöver. Millennials är vana vid att kunna välja och vraka precis som de vill bland ett väldigt stort utbud, och de väljer inte det första bästa. Ditt företag måste därför leva upp till deras förväntningar. Det räcker inte att berätta om det du erbjuder, du måste också förklara varför du gör det. Du måste också tåla den granskning som görs av millennials. För att förklara det enkelt ska man leva som man lär, annars tackar de nej helt utan problem. Det ska vara äkta!

Förtroende skapar du bäst genom tvåvägskommunikation, och du måste våga bjuda på dig själv. Använd gärna samhällsfrågor, humor och innehåll inifrån verksamheten. Genom att visa upp hur det ser ut bakom och är ärlig med hur allt går till i företaget, skapar du trovärdighet. Millennials läser snabbt av om det man gör inte är äkta. Det gäller också att hänga med och vara redo för förändringar. Generationen har växt upp med internet och är väldigt vana vid den digitala världen, det är en grupp som snabbt tar till sig förändringar. Något du också ska ta med i beräkningen är att många millennials börjar bli trötta på vissa sociala medier. Många personer börjar inse hur mycket tid de lägger på de olika kanalerna, och hur det faktiskt skapar stress.

 

Denna svåra målgrupp som många vill nå, är en medveten målgrupp som gärna väljer varumärken som är precis lika medvetna som de är. Se till att vara ett företag som tar ställning till saker!

Nyfikna på hur vi kan göra er framgångsrika?

Prata webb med oss