Den superdigitala generationen Z - hur når du dem?

Publicerad: torsdag 15 nov 2018 ida sjöholm

Mellan år 1996 och 2010 föddes de personer som kallas generation Z, även kallat generation Youtube. En generation som i princip fötts rakt in i den digitala världen. Hur når man då en generation som knappt vet hur ett liv utan digitala- och sociala medier ser ut? 

Precis som det är svårt för marknadsförare att nå generation Y (Millennials), är det även svårt att locka till sig generation Z. Men när du förstår hur generationen fungerar blir det lättare att nå dem. Det är exempelvis mer effektivt att lägga upp en video på Instagram, än att skicka ut ett mail med text till generation Youtube. Vårt bästa tips är alltså att lära känna dem mer. Då blir det lättare för dig att se hur du kan matcha dina tjänster eller produkter med deras liv och behov. 

Vart når man dem?

I en undersökning av Afweek, uppger 95 procent av ungdomarna att de använder Youtube regelbundet. 69 procent använder Instagram regelbundet och 67 procent använder Snapchat och Facebook frekvent. Cirka 50 procent av deltagarna uppger dessutom att de inte kan vara utan Youtube. När generation Z ska hålla kontakt med sina vänner är det vanligast att de använder Snapchat, något 35 procent gör. Vill de kolla in nyheter använder de främst Facebook och Youtube. Om generationen vill få sig ett gott skratt vänder de sig helst till Youtube. Detta gör hela 51 procent. För shoppingrekommendationer går de helst in på Youtube. 

Influencers och smygreklam

Denna nya, unga och superdigtala generation som knappt vet något annat än det digitala, litar väldigt mycket på online-kändisar när det gäller kommersiella budskap, oftast mer än de litar på övriga kändisar. 79 procent av ungdomarna har en positiv inställning till sponsrat innehåll. De är till och med positiva till smygreklam, hela 61 procent tycker att innehåll som inte annonsmärks är okej. Detta är en väldigt stor skillnad mot Millennials som är väldigt kritiska till sponsrade inlägg och smygreklam. 

Att använda influensers i marknadsföring är väldigt populärt just nu, och det är något du absolut ska satsa på om du vill nå generation Z, precis som med generation Y

Gen Z jämfört med Millennials

Det finns fler skillnader mellan generation Z och Y. En av dem är att generation Z hellre använder sociala medier till att fördriva tid och kolla på underhållning, än att hålla kontakt med vänner. Gereration Z vill bli underhållna när de är inne på sociala medier. Generation Y håller hellre kontakt med sina vänner. Idag finns det en del sociala medier att välja på, men generation Z använder inte alla för det. Generationen är väldigt noga med vart de delar sitt innehåll. Gen Z spenderar dock mer tid på sociala medier än Millennials. Youtube är som sagt den kanal som de använder mest, vilket man kan förstå med tanke på att de oftast är ute efter underhållning. Det är inte lika troligt att de använder Facebook eller Twitter, som Millennials gör. Då är det mer vanlig att de använder Snapchat och Instagram. 

Ytterligare en skillnad är att generation Z hellre följer kändisar än företag de gillar. Marknadsföring från företag till konsument fungerar bättre på Millennials, som gärna följer varumärken de gillar. Båda generationer gillar marknadsföring med influencers men generation Z gillar det snäppet mer. 

7 konkreta tips på hur du kan nå generation Z

1. Gen Z vill känna sig speciella, vilket betyder att du ska hålla det personligt. Ge dem känslan av att du pratar direkt till dem. 

2. Visst är Facebook viktigt för företag, men de flesta personer i denna generation kollar Youtube innan de köper något. Glöm därför inte bort att finnas på Youtube, men även Snapchat och Instagram.

3. Engagera dem. Gör undersökningar och omröstningar, eller be dem dela bilder med saker de köpt av dig. Detta bygger förtroende.

4. Generationen är en ärlig generation som säger vad de tycker och tänker. 4 av 10 skriver recensioner ofta, se därför till att svara om de har frågor, de avskyr företag som inte lyssnar på dem. Men vänta inte alltid på att de ska tycka något. Våga fråga dem, exempelvis på Snapchat. 

5. Generation Z ändrar sin uppmärksamhet väldigt fort, de har väldigt kort tålamod. Därför ska du göra snabba och korta inslag på dina sociala medier.

6. Bild är viktigare än text. Posta aldrig enbart text om du vill nå generation Z. Video är också väldigt effektivt, för som sagt älskar dem Youtube. Du behöver inte själv vara ett proffs eller anställa någon som ska filma, bara filma och dela. Delning av filmklipp med produkter på Instagram är ett av de mest effektiva sätten att marknadsföra på, till denna målgrupp.  

7. Se till att skapa ett samarbete med influensers på Instagram och Youtube som är viktiga för målgruppen. 

 

Läs också inlägget om Millennials och hur du når dem!

 

Nyfiken på hur vi kan göra er mer framgångsrika?

Prata webb med oss