Den bästa tiden att publicera innehåll på Instagram 2019

Publicerad: tisdag 25 jun 2019 Skriven av: valentina iskandar

Alla Instagramkonton har unika följare som befinner sig på olika geografiska platser med olika tidszoner. Det innebär att du måste hitta en tid som är anpassad efter just dina följare när du bestämmer dig för att publicera bilder, videos eller storys på Instagram. När du har hittat den tiden som passar dina personliga följare mest kan du börja schemalägga dina inlägg för att skapa en struktur för att du ska slippa tänka på vilka tider som är bäst hela tiden. Men vilken tid är den bästa för att publicera innehåll på Instagram för just din verksamhet?

Later har analyserat 12 millioner inlägg på Instagram som publicerats i olika tidzoner över hela världen från konton med 100 - 1 million+ följare. Utifrån analysen som gjorts kan de konstatera att följande tider är dem bästa: 


Måndag: 06:00, 10:00 och 22:00

 

Tisdag: 02:00, 04:00 och 09:00

 

Onsdag: 07:00, 08:00 och 23:00

 

Torsdag: 09:00, 12:00 och 19:00

 

Fredag: 05:00, 13:00 och 15:00

 

Lördag: 11:00, 19:00 och 20:00

 

Söndag: 07:00, 08:00 och 16:00


De tider som nämns ovan kan du använda dig av för att hitta den tiden som passar just dina följare allra bäst. Tid vi publicerar våra inlägg på har alltid varit viktigt, men sedan Instagram gjorde sin uppdaterade algoritm under 2018 har det blivit ännu viktigare. Såklart vill vi inte missa de inlägg som publiceras av de människor vi bryr oss allra mest om, men samtidigt, vill du nå ut till alla dina följare krävs det att vi bekämpar det. För att motverka algoritmen behöver du optimera tiden som du publicerar ditt innehåll anpassat efter den tiden som dina unika följare är uppkopplade. 

Tänk så här istället, eftersom Instagram numera prioriterar nytt innehåll i flödet är det bästa du kan göra att passa på att publicera ditt inlägg när du märker att just dina unika följare aktivt skrollar igenom flödet. Det du gör är att du hackar algoritmen för att öka din räckvidd, för att få fler interaktioner och följare. Det vi menar är, för att du ska kunna hitta dina bästa tider för publicering av innehåll måste du börja experimentera med olika inläggstider och följa upp dem genom att mäta dina framsteg (klicka här för att läsa om hur du mäter statistiken direkt i appen).

Börja med att välja ut olika tider under första veckan att publicera inlägg på utifrån vilka tider du upplever att dina följare är mest aktiva under. Säg att du har märkt att det mycket aktivitet mellan tiderna 17:00-21:00, börja då med att börja lägga upp inlägg mellan dessa tider och granska hur interaktionerna som varje inlägg får ser ut. Kommande vecka ändrar du tidpunkten för publicering, till exempel om du publicerade ditt inlägg klockan 17:00 under vecka 1 kan du vecka 2 istället testa att publicera det klockan 18:00. Efter att ha gjort detta under ett par veckor kommer du att lägga märke till hur du börjar skapa upp en struktur för uppdateringen av ditt flöde. Självklart kommer inte detta hålla sig som en fast regel då olika följare är aktiva under olika tidszoner men det finns några regler du kan ha i åtanke:  

1. Publicera inlägg under din mest aktiva tidszon(er).

2. Publicera mer under de tider som man inte jobbar, fikor, lunch eller precis efter jobbet.

3. Spara de viktigaste inläggen under vardagarna.  


Instagram är en grym kanal för företag att uppnå sina marknadsföringsmål på, men under 2019 räcker det inte med att enbart publicera inlägg när du själv känner för det. Idag måste du planera och schemalägga dina inlägg i förväg för att uppnå den absolut bästa tiden för publicering på Instagram. Genom att planera och schemalägga dina inlägg i förväg kan du öka engagemanget, driva trafik och samtidigt få nya anhängare och kunder!

Är du redo? 


Missa inte att läsa om: 

Sociala medier under sommaren?

Välj rätt kanaler! 

Instagramstatistik direkt i appen!

Nyfikna på hur vi kan göra er framgångsrika?

Prata webb med oss