Varför ni inte ska underskatta Instagram Stories

Publicerad: torsdag 6 sep 2018 ida sjöholm

Ibland kan det kännas svårt att nå följare, med tanke på hur Instagrams algoritm fungerar. Genom att använda Instagram Stories kan man öka chansen att synas. Likaså kan delaktigheten bland följarna blir större. 

Användningen av Instagram Stories har ökat i raketfart den senaste tiden. Allt fler personer använder Stories, vilket gör att företag bör överväga att använda det som en del av sin marknadsföring, om Instagram är en aktuell kanal för målgruppen. Instagram har nu 1 miljard aktiva användare i månaden, och det väntas inte direkt bli färre. Varje dag är det runt 300 miljoner personer som använder Instagram Stories, visst vill man synas där? 

Om man har ett företag som har mer än 10 000 följare kan man lägga till en länk i inlägget i Instagram Stories. Då kan man länka till en produkt, ett blogginlägg eller något annat som man vill att följaren ska se. Visst är det skönt att inte behöva skriva ”länk i profilen” ? Det är ett smidigare sätt att få in trafik dit man vill. Sedan ett tag tillbaka går det även att spara Stories och lägga i ”mappar” i profilen, inläggen kan alltså synas mer än i 24 timmar. 

Vad är det som är så bra egentligen?

Om man inte har fler än 10 000 följare och möjigheten till länkning, finns det många andra sätt att använda sig av Instagram Stories. I ett inlägg kan man precis som i vanliga inlägg i flödet, lägga till hashtags, plats, tagga en person, lägga till text och emojis. Det finns väldigt bra möjligheter att skapa en kreativ, rolig och lockande bild. Man kan hittas via "plats" och hashtags i Instagramstories med, inte bara i vanliga inlägg. Därmed ökar man chansen att synas.

En av de kanska bästa sakerna med Stories är att man enkelt kan skapa delaktighet. Ställ en fråga och be om ett svar, exempelvis fråga följarna vad de vill se mer av på företagets konto. Funktionen "omröstning", där man kan skriva två svarsalternativ, är ett annat bra sätt att skapa delaktighet på. Användarna behöver inte skriva in något svar, det räcker att klicka på något av svarsalternativen, exempelvis "Vilken design gillar du bäst?" med svarsalternativen "den till höger" och "den till vänster". Det är ett väldigt bra sätt att göra följarna delaktiga och lära känna dem. 

Hör av dig till oss om du har några funderingar, vi hjälper gärna till!

Läs också artikeln om hur företag bör använda sig av emojis i sociala medier. 

 

Nyfiken på hur vi kan göra er mer framgångsrika?

Prata webb med oss