Kom igång-tips för sociala medier

Publicerad: torsdag 11 jan 2018 Skriven av: johanna nilsson

Känner du dig redo att ge dig in i världen av sociala medier för att marknadsföra ditt företag och bygga upp en kundrelation? Här får du en checklista med kom igång-tips.

Inför

  • Vilken eller vilka kanaler ska du välja? Har ditt företag redan konton/sidor?
  • I vilket syfte ska ni finnas på sociala medier? Vad har ni för mål med närvaron? - ange gärna några mätbara mål.
  • Vilka risker och möjligheter finns med er närvaro i sociala medier?
    Exempel - Om du anar att ni kan få mycket kritik från kunder gäller det att ha tänkt igenom hur ni ska hantera det och vända det till något positivt.
  • Har era konkurrenter konton på sociala medier? Vad lägger de ut och hur aktiva är de?
  • Vilken är er målgrupp och hur använder de sociala medier? Vilka kanaler använder de och vilken tonalitet och typ av inlägg kan de tänkas uppskatta?
  • Om ni ska ha flera olika kanaler i sociala medier, hur planerar ni att samordna dem?
  • Vilka aktiviteter, kampanjer, andra kanaler och strategier ska kopplas samman med innehållet i era sociala medier?

Operativt arbete

  • Vem ska administrera kontot och göra inlägg?
  • Hur ofta ska ni uppdatera? Det är bra att upprätta ett schema med planerade inlägg.
  • Hur bemöter vi kommentarer och eventuella meddelanden?
  • Behöver ni upprätta en policy eller riktlinje för hur ni ska hantera sociala medier?
  • Inlägg med bilder har större effekt än inlägg utan bild, vem tar kort?
  • Hur mäter vi våra mål och hur ofta ska vi göra det?

Står ni i startgroparna, men känner er lite osäkra? Vi hjälper er gärna igång med en strategi, omvärldsanalys och plan för er valda kanal. Kontakta oss för mer information.

Nyfikna på hur vi kan göra er framgångsrika?

Prata webb med oss