#3 Hashtagen stannar kvar under 2020

Publicerad: onsdag 11 mar 2020 Skriven av: valentina iskandar

4 tips för hur du optimerar din Instagramstartegi för användningen av hashtags under år 2020

Hashtags på Instagram kan verkligen vara ett kraftfullt verktyg om du använder det på rätt sätt. Använder du det fel kan det snarare skada ditt konto mer än att gynna det.


Tips #1 

Ägna dig mer tid på att tänka ut vilka hashtaggar du använder idag.

Vi har sagt det flera gånger: Istället för att använda dig av populära hashtags på Instagram är det viktigaste att hitta och använda hashtags som är lite mindre men också relevanta och inriktade på det du erbjuder. Detta leder till en mer engagerad publik som är relevant för din bransch. 

Det absolut bästa sättet är att se över vilka hashtags som din publik, dina konkurrenter och andra aktörer inom samma bransch redan använder. Ju mer inriktade dina hashtags är desto fler diskussioner kommer föras kring dem. Det lönar sig med andra ord att verkligen finslipa sin hashtags inriktade till ett specifikt tema eller ämne.


Tips #2

Håll dina hashtags organiserade.

Som vi tidigare nämnt är användningen av fler än tio hashtaggar i dina inlägg en bra grund som kan förbättra engagemanget hos dina följare. Men betyder det att du alltid måste använda så många hashtags? Nej! 

Det finns flera olika strategier och idéer om hur många hashtags du ska använda, men i slutändan är det upp till dig hur du vill göra. Om du har möjlighet att hitta 25-30 relevanta hashtags som passar i dina inlägg ska du definitivt köra på det! 

Ett annat övervägande är hur dina hashtags ser ut brevid bildtexten, oavsett om flera hashtagsh är viktigt att ha med i sina inlägg bör du också se över hur det ser ut rent visuellt. Ser det snyggt ut eller ser det ut som ett onödigt överflöd? 

För att lösa detta på bästa sätt kan du

  • antingen addera rader mellan din bildtext och och dina hashtags under ditt inlägg
  • eller lägga till dina hashtags i den första kommentaren. Det är ett effektivt sätt att sätta dina bildtexter i fokus och samtidigt använda hashtagsen lite mindre synligt. 

Men hur gör du då i dina Instagram-stories?

Som tidigare nämnt är det ett effektivt och smart sätt att använda hashtags i dina stories på Instagram, det ger ditt innehåll en extra chans att upptäckas av nya målgrupper. I stories är det dock viktigt att tänka på att för många hashtags kan förstöra innehållet som du publicerat. Det kan rättare sagt se för rörigt ut. Ett knep för att komma runt detta är att du skriver ner alla hashtags du vill ha med och zoomar sedan ut hashtaggarna för att göra dem mindre. (Tänk dock på att inte göra dem allt för små, det kan nämligen leda till att Instagram inte registrerar dem).


Tips #3

Använd varumärkesbyggande hashtags för att skapa ett Instagram-communtiy. 

Hashtags som inkluderar ditt varumärke är ett utmärkt sätt att hjälpa dig sprida ordet om ditt företag, hitta innehåll som skapats om dig av dina följare, skapa en gemenskap kring ditt företag för att locka nya följare. 

Vissa varumärken som exempelvis Gina Tricot, de uppmanar sina följare att tagga "GinaMyWay" samt tagga dem med @ginatricot för att få sin bild delad i deras flöde. Genom att göra detta kan Gina Tricot sammanställa deras flöde genom att publicera och dela deras kunders foton, videos eller berättelser med en stark hashtagstrategi till grunden. Detta är något som kallas för användargenererat innehåll (USG). 

Med andra ord, vill du att ditt företag ska växa kan USG vara en viktig fördel i ditt arbete med att ta fram en strategi för användningen av hashtags. Detta med syfte att öka din försäljning och samtidigt bygga upp en äkta varumärkeslojalitet. 


Tips #4

Var uppmärksam på statistiken av din hashtagsstrategi. 

Om du vill öka engagemanget i ditt Instagramkonto är det vitkigt att förstå vilka hashtags som faktiskt driver in fler användare till dina inlägg. Ett sätt att göra detta på är att kontrollera statistiken för varje inlägg som publicerats, det gör du genom att klicka på "Visa statistik" som finns direkt under bilden. Väl under statistiksidan kan du se hur många visningar du fått från just dina hashtags under "Upptäck". Ju starkare dina hashtags är desto fler visningar kan du förvänta dig!

Den här datan kan du använda för att se vilka hashtags som fått mest engagemang i dina inlägg När du hittat toppresultatet kan du börja använda dig av dem regelbundet för att få ännu mer engagemang och dragkraft i din verksamhet. 


Som du kan se, stannar hashtaggen kvar här även under 2020 - Lycka till! 

Nyfikna på hur vi kan göra er framgångsrika?

Prata webb med oss