#1 Hashtagen stannar kvar under 2020

Publicerad: onsdag 11 mar 2020 Skriven av: valentina iskandar

Att försöka sticka ut på en applikation med över en miljard månatliga användare är ingen enkel uppgift - men Instagram-hashtags gör det enklare!


Anledningen till att Hashtags gör det enklare beror på att dem är bra på att öka synligheten för innehållet som du delar. Influencers som använder 10+ hashtags får en genomsnittlig engagemangsgrad på 6%. Det är med andra ord riktigt värdefullt att skapa sig en strategi för hur du ska använda dig av hashtags. Detta ifall du vill att ditt varumärke ska växa och vem vill inte det? 

Varför du behöver en grym strategi för dina Instagram-hashtags

Vikten av att uppdatera sin strategi är stor och därför kommer vi att prata om det i dagens inlägg. Att använda sig av relevanta och målinriktade hashtags i dina inlägg är ett av de bästa sätten att upptäcka nya målgrupper på. Genom att göra det här kommer du att märka en uppväxling av engagemanget hos dina följare och potentiella kunder för ditt företag. 

 

För att göra det tydligare drar vi en jämförelse mellan hashtags och sökord

Effekten som hashtags har i dina inlägg på Instagram är likt effekten som sökorden kan förbättra din SEO (sökordsoptimering). Båda dessa hjälper dig att öka upptäckbarheten på de olika plattformarna som du äger, ditt Instagramkonto och din webbplats. 

Om du därefter försöker rangordna ett sökord på Google, exempelvis "Växjö webbyrå" måste du skapa ett innehåll som är optimerat för just det sökordet på din blogg eller webbplats. På vilket sätt kommer potentiella besökare annars att hitta dig? Samma sak gäller hashtags på Instagram. 

Har du en offentlig profil på instagram och lägger till hashtags i dina inlägg kommer dem att visas på motsvarande hashtags-resultatsida. Eftersom hashtags används i syfte att upptäcka nytt innehåll kan du använda dig av hashtags som ansluter dig till din målgrupp, trots att den inte anslutit sig till dig tidigare. 

 

Många hashtags har flera olika användningsområden utöver att förbättra din upptäckbarhet

Du kan använda hashtags för att bilda ett community, användargenerarat innehåll, köra kampanjer, undersöka din publik med mera. Därför är det viktigt att ha en tydlig och väl utformad hashtag-strategi, har du inte en kan du missa möjligheterna att optimera ditt konto och få mer engagemang och följare. 

Ett viktigt knep är ayy du utöver din posttext även lägger till ytterligare en kommentar (first comment) på ditt inlägg där du lägger in alla dina hashtags. Hashtags bör inte enbart användas i dina flödes-inlägg utan även i dina Instagram-stories och i din bio. 

 

Något som dina kunder inte ser är att du bakom kulisserna organiserar, sorterar och hittar nya relevanta hashtags för att därefter analysera vad dem ger för resultat. 

Kom ihåg att din Instagramstrategi för användningen av dina hashtags inte bör vara komplex. Det absolut viktigaste är att du testar dig fram och analyserar resultatet för att du därefter kan se ifall det gett någon effekt eller inte. 

Nyfikna på hur vi kan göra er framgångsrika?

Prata webb med oss