Grunderna i Google Analytics

Publicerad: torsdag 8 nov 2018 johanna nilsson

Det är viktigt att regelbundet analysera sin webbstatistik för att se hur besökarna använder er webb och om de hittar vad de söker. Många har Google Analytics kopplat till sin webb och för en ovan användare kan det kännas lite svårorienterat. Här går vi igenom grunderna och vilken statistik som kan vara bra att ha koll på till att börja med. 

Startsidan

I den första vyn ni kommer till i Analytics hittar ni en sammanfattning över flera av de viktigaste parametrarna, så som användare, avvisningsfrekvens och sessionslängd. Ni kan också se från vilken kanal besökarna har kommit till er hemsida och vilken enhet de använder. 

Målgrupp

I menyn till vänster i fönstret kan ni välja en tabb som heter Målgrupp och sedan Översikt. Uppe i högra hörnet kan ni sedan ange vilket tidsintervall ni vill se. Det brukar vara lagom att välja de senaste 30 dagarna om ni inte haft någon särskild aktivitet som ni vill titta extra på. 

Här hittar ni punkter som totalt antal användare under er valda period, hur många besök (sessioner) som gjorts, hur många sidor som besökts under varje besök och hur lång tid användaren har spenderat på er webb. Ni kan också se från vilket land eller ort besökarna kommer och på så vis undersöka vart er största målgrupp befinner sig. 

Målgruppsstatistik i Google Analytics
 

Förvärv

Om ni väljer översiktsvyn på tabben Förvärv får ni en tydlig bild över vilka kanaler era besökare kommer ifrån. Exakt hur stor andel besökare som genereras genom eventuell annonsering i Adwords, vilka som skriver in er webbadress direkt eller som kommer via sociala medier. Ni kan också se avvisningsfrekvensen baserat på vilken kanal besökaren kommer ifrån. 

Men vad innebär egentligen avvisningsfrekvens?

Avvisningsfrekvensen innebär enkelt förklarat hur många besökare som enbart besökt en sida utan att interagera/klicka på något innan de lämnat er webb. Om de hittar vad de söker på landningssidan och därefter lämnar är det alltså inte nödvändigtvis dåligt. Men självklart vill man ha så låga avvisningstal som möjligt eftersom vi vill berätta mycket om vår verksamhet för besökaren. Om ni har en onepagelösning bör ni inte titta på avvisningsfrekvensen eftersom den naturligtvis blir väldigt hög.

Beteende

Under tabben Beteende får ni mer information om vilka sidor på er webb som besöks mest frekvent, hur många sidvisningar ni har och hur stor andel av dem som är unika. Om ni väljer fliken Beteendeflöde får ni upp en bild liknande den här nedanför. Den visar vilka vägar era besökare tar på er webbsida. 

Exempel på beteendeflöde i Google Analytics

Fliken för webbplatshastighet kan också vara intressant att ha koll på då sidans laddningstid påverkar rankingen hos sökmotorerna i stor grad. Saker som kan riskera att höja laddningstiden kan till exempel vara bilder i för hög upplösning. Laddningstiden bör inte överstiga mer än ett par sekunder för bra resultat. 

Nu har ni koll på grunderna i Google Analytics och kan börja analysera era webbesökares vanor!

 

Mer för statistik- och marknadsföringsnörden hittar ni i inlägget "Det här borde ni satsa på enligt marknadsföringsstatistiken".

Nyfiken på hur vi kan göra er mer framgångsrika?

Prata webb med oss