Fyra anledningar till varför du bör ha en webbshop

Publicerad: torsdag 11 feb 2021

Att vi lever i en allt mer digitaliserad värld som kontinuerligt marscherar framåt är troligtvis ingen nyhet för någon, men trots detta är det tyvärr många som inte tar vara på de nya möjligheterna som det för med sig. I dagens artikel kikar vi mer bestämt på webbshoppar. Fördelarna som en webbshop kan erbjuda sina användare är otroligt många men vi kommer just idag fokusera på de fyra som vi anser vara de bästa argumenten till varför just du behöver en webbshop. Häng med!

 


 

#1 Minskad kostnad

En av de många flera anledningarna att använda sig av en webbshop är den minskade kostnaden satt i perspektiv mot en traditionell fysisk butik. Många butiksägare behöver betala stora summor för att hålla sin butik öppen, det kan handla om kostnader som hyra, reparationer, butiksinredning, städning och löner. Ofta når man inte den önskade lönsamheten på grund av detta och det kan då istället vara bättre att se till en mer kostnadseffektiv lösning.

Beroende på verksamheten kan kostnader som hyra inte bara sjunka men till och med tas bort från beräkningen helt och hållet. Du kan sänka kostnader vid personal och serviceavgifter för till exempel städning och underhåll. En webbshop kräver även oftast en mindre initial investering jämfört med de fysiska butikerna.

 

#2 Inga geografiska hinder

En stor fördel av en webbshop är att man inte längre blir bunden till en specifik geografisk plats, du kan istället nå ut till sina kunder online för att sedan skicka produkterna. Att ha en online butik öppnar upp marknaden och bjuder in kunder som innan inte kunde eller ville resa till en butik längre ifrån.

 

#3 Snabbare och enklare köpprocess

Genom att använda sig av en webbshop så skapar du en enkel och effektiv miljö för dina kunder att titta, hitta och köpa dina produkter enklare än i en fysisk butik. En webbshop gör det möjligt för dina kunder att enkelt söka, hitta och välja rätt vara snabbt till skillnad från fysiska butiker. I fysiska butiker behöver du investera mer tid i transport och letande utan en garanti på att man faktiskt hittar det man söker.

 

#4 Datainsamling

När en besökare kommer in för att kolla på dina produkter i en fysisk butik och sen lämnar utan att köpa något du är hen så gott som borta, men om du får en besökare på din webbshop du finns det fler åtgärder som du kan använda dig av. Du kan lyckas få dem att registrera sig för nyhetsbrev eller använda dig av remarketing annonser. När besökarna använder sig av din sida får du även viktig information om deras beteende och preferenser. Informationen är mycket värdefull och kan användas till framtida marknadsförings- eller expansions satsningar.


Vill du få hjälp med att starta upp din egen webbshop?

Tveka inte att kontakta oss så hjälper vi dig!


 

Nyfiken på hur vi kan göra er mer framgångsrika?

Prata webb med oss