Vad är Dark social?

Publicerad: torsdag 24 jan 2019 johanna nilsson

Har du hört att aktiviteten i sociala medier minskar? Det stämmer inte! Däremot är det så att aktiviteten ständigt förändras och flyttas mellan olika tillgängliga funktioner. På Facebook sker allt mindre aktivitet direkt i inläggen, men mycket sprids ändå genom privata meddelanden eller grupper. Fenomenet kallas för Dark Social. 

Vad är Dark Social och varför finns det?

Kort beskrivet kan man säga att Dark Social är trafik till en webbsida som inte kan spåras av analysverktyg och därför är svår att mäta. Du är säkert också en del av Dark Social utan att du tänkt på det. Har du någon gång valt att dela ett videoklipp på Facebook i ett privat meddelande istället för att tagga personen i inlägget? Då är du en del av Dark Social. Har du någon gång skickat en länk till en intressant webbsida i ett mail till en kollega? Dark Social. Begreppet kom till redan 2012 när Alexis C. Madigral på The Atlantic beskrev fenomenet. 

Eftersom sociala medier hela tiden utvecklas och nya funktioner tillkommer är det inte så konstigt att användandet är föränderligt, snarare väldigt naturligt. De senaste 10 åren har sociala medier blivit en del av nästan alla ungas vardag, på gott och ont. Det erbjuder mängder av kontaktvägar och möjligheter att utbyta information, men det är också svårt att få vara privat och reglera vem som kan se saker om dig på sociala medier.

Viljan att dela med sig av allt man gör till alla har mer och mer förändrats till att man vill dela med sig av olika saker till olika utvalda grupper av vänner eller likasinnade. Eftersom sociala medier även erbjuder många funktioner för detta, så som messenger, Snapchat, grupper på Facebook, WhatsApp, har aktivtieten förflyttats. Enligt IIS rapport "Svenskarna och internet" använder drygt 80% av svenskarna messenger och nästan 65% är medlem i någon grupp på Facebook. Det får jämföras med att knappt 50% gör egna offentliga inlägg. 

Utmaningen med Dark Social

För marknadsförare är Dark Social en utmaning eftersom det är svårt att nå konsumenterna i deras slutna grupper och konversationer. Det blir också svårare att mäta var trafik kommer ifrån och hur vi når våra konsumenter. Exempelvis kan ett företag göra ett inlägg på Facebook med en länk vidare till en artikel på sin webbsida. Lisa klickar på länken och vill dela innehållet vidare till sin kompis, men istället för att dela hela facebookinlägget kopierar hon URL-adressen direkt till det intressanta innehållet och skickar i messenger. Då är det egentligen trafik från Facebook, för det var ju där Lisa hittade innehållet, men när hennes kompis klickar på länken räknas det som direkttrafik. 

Att mäta Dark Social

Det går dock att få ett hum om vilken trafik till din webbplats som kommer via Dark Social och vad som är direkttrafik på riktigt. Generellt kan man säga att URL-adresser som är för långa för att komma ihåg och skriva in själv i sökfältet, men ändå har registrerats som direkttrafik, kommer från Dark Social. 

Du kan göra inställningar i Google analytics för att få en bättre, men inte hundraprocentig, uppfattning om vilket innehåll som sprids på Dark Social. 

  1. Välj målsidor under Beteende, webbplatsinnehåll.
  2. Lägg till ett nytt segment där du klickar i direkttrafik och tryck på använd. 
  3. Klicka på avancerat längre ner till höger på sidan och ändra inkludera till uteslut. Välj målsida som dimension. 
  4. Välj bort alla URL-adresser till din webbplats som är korta nog att komma ihåg, exempelvis /blogg eller /produkter. 

Att hålla koll på hur mycket trafik som egentligen kommer via Dark Social är viktigt för att inte undervärdera sociala kanalers betydelse i marknadsföringen. När Facebook-trafik förkläs till direkttrafik kan det vara lätt hänt att man slutar publicera och dela innehåll på Facebook "för det är ju ingen som kommer in därifrån ändå" - och det är ju inte riktigt sant!

Låt er inte skrämmas av begreppet Dark Social utan försök se det som en ny social kanal som ni behöver lära er att hantera. Analysera alltid er data för att kunna ta informerade och strategiska beslut och ansträng er för att hjälpa kunderna och besökarna att sprida ert innehåll, även om det är på Dark Social. 

 

bloggen hittar du massor av nyttiga tips kring marknadsföring, SEO, e-handel och webbutveckling
 

Nyfiken på hur vi kan göra er mer framgångsrika?

Prata webb med oss