"Bra feedback, bra bollplank och bra support" - Asfaltbolaget - Mark och beläggning

Publicerad: torsdag 20 maj 2021

Idag ska vi få träffa Åke Svensson och Andreas Johansson från Asfaltbolaget - Mark och beläggning. De berättar om hur arbetet har fungerat med HL Design, om målen med deras digitala arbete. Häng med och se hur företaget från en analog branch arbetar med det digitala!


Hej på er, skulle ni kunna berätta lite om er själva och vad ni jobbar med på Asfaltbolaget?

Andreas Johansson - Andreas heter jag. Jag har jobbat på Asfaltbolaget sedan 2014 och är kvalitets och miljöchef. Det innebär att jag jobbar med frågor som kvalite, arbetsmiljö och miljö. Utöver det så har jag även hand om vår hemsida, marknadsföring, annonser och hur vi syns, vilket även omfattar hemsidan. 

Åke Svensson - Jag heter Åke svensson jag har arbetat på Asfaltbolaget sedan 2015. Jag jobbar som VD i bolaget vilket innebär mycket samordning och projektledning. Försöka koordinera våra olika delar av verksamheten, mark, asfalt, verk och så vidare. Viktigt i rollen är även att vara med på möten, uppmärksamma bra arbete och sen mer strategiskt arbete också. 

 

Kan ni berätta mer om Asfaltbolaget?

Asfaltbolaget grundades år 2004, idag är vi totalt 90 anställda och är verksamma i Blekinge-, Kronoberg- och Kalmar län. Just nu håller vi dessutom på att etablera ett kontor i Jönköping. Idag omsätter vi mellan 360- 370 miljoner om året där omsättningen fördelas på cirka hälften mark och hälften asfalt. - Åke

 

Vilka mål har ni haft med det digitala arbetet?

På webben har vi haft som mål att det ska vara en levande sida, vi vill att det ska locka besökare att komma in. Det tycker jag att vi har lyckats bra med. Vi har även börjat lägga mer vikt på sociala medier med blandat innehåll.  - Åke. 

Vi har som målsättning att öka den externa kommunikationen genom att kontinuerligt publicera fler artiklar och nyheter på hemsidan.

Nästa steg är att under 2021 börja använda sociala medier som ytterligare en plattform för vår externa kommunikation för att nå ut till ännu fler kunder och samarbetspartners. - Andreas. 

Det digitala arbetet ser vi som ett sätt att avsluta den analoga telefonkatalogen, den är ju borta. Många kommer idag istället in via sajten för att hitta rätt kontaktperson och uppgifter. - Åke

Något som vi har jobbat med är tydliga kontaktvägar, vi vill att man vet vilken kontaktperson man har i sitt område och hur man når honom eller henne. - Andreas

Att stärka våran digitala position är ett led i våran verksamhet. Vi är ju inte så digitala när vi lägger asfalten. Arbeten som primärt utgör våran verksamhet är ju väldigt mekaniskt och analogt men vi försöker ligga i framkant med exempelvis digitalisering av dagbok, tidrapportering och nytt ekonomisystem för att underlätta för såväl oss själva och kunden. - Åke

Vi tog ett helhetsgrepp med vår grafiska profil och marknadsföring för något år sedan där vi bytte grafisk profil och logotype, gick igenom vad vi står för och hur vi syns. I den processen ingick även att ta fram en ny hemsida i samarbete med er på HL Design. - Andreas

 

Hur har WM3 fungerat för er?

Arbetet med WM3 har funkat väldigt smidigt. I starten så fick jag en introduktion av er och sen har jag klarat mig utan problem. Det varit ett väldigt lättarbetat verktyg där man förstår det, det är pedagogiskt och logiskt. Det har inte behövts några extra instruktioner eller lathundar. Något som uppskattats är att det är väldigt lätt att ändra något på hemsidan samt enkelt och tidsbesparande att publicera nyheter och artiklar. WM3 är ett bra verktyg när man vill integrera media i form av foton och film på hemsidan och i nyhetsflödet.

- Andreas

 

Vad är det bästa med en WM3 enligt er?

Användarvänligt! Vår rädsla var att det skulle vara ett för svårt verktyg och att vi skulle vara beroende av någon annan för att göra en mindre ändring. Men nu har vi friheten att kunna skapa själva i verktyget. Vi kan enkelt kunna publicera utan något krångel, att inte behöva ta hjälp av er eller någon annan konstant frigör tid och gör så att vi kan fortsätta driva vårat arbete framåt. - Andreas

 

Hur har arbetet tillsammans med HL Design fungerat för er? 

Service och supporten. Inledingsvis hade vi ett möte där vi förklarade vårt behov och där ni projekterade fram ett bra förslag. Vi behövde hjälp med ramarna, grafiken och plattformen. Allt det är något som vi har fått från er. Genom att ha en bra ram och plattform att stå på så underlättas arbetet med innehållshanteringen. Bra feedback, bra bollplank och bra support, det är något vi har fått och uppskattat från er på HL Design. - Andreas


Jag har uppskattat servicen från er för Andreas. Mycket kommer igenom honom, och får han den servicen som han behöver så får han mycket gjort. Då kommer vi vidare i vårt arbete och kan fortsätta med andra delar av verksamheten. - Åke


Jag har inte haft någon tidigare erfarenhet eller utbildning i det här, så det har funnits tider då jag har behövt hjälp med foton och det grafiska. Under dem tiderna har jag alltid kännt att jag har jag fått den hjälp jag behövt från er. - Andreas

 

Vad härligt att höra och tack för att ni tog tiden att prata webb med oss!

Nyfiken på hur vi kan göra er mer framgångsrika?

Prata webb med oss