Något som är superviktigt för en webbplats är att den är användarvänlig. Det gör att besökare vill använda sidan och lättare når sitt mål med besöket. Ur ett annat perspektiv vill företag fånga potentiella kunders blickar, som kan leda till köp. Gör man det enkelt för besökaren, blir det också enkelt för företaget. Vi listar därför 11 punkter som du bör kolla igenom.
1. Ur en besökares perspektiv
Försök att se webbplatsen med en besökares glasögon på, hur ser din webbplats ut egentligen? En användarvänlig webbdesign handlar om att besökaren ska uppnå ett mål med sitt besök på ett effektivt sätt. Besökarna ska inte behöva tänka, de ska bara kunna göra. Den som besöker webbplatsen har ett mål med besöket, då gäller det att du hjälper dem att uppnå det målet så snabbt som det går.
2. Struktur
Besökarna ska inte behöva gissa vart de kan hitta saker. Webbsidan måste vara strukturerad och tydlig, annars blir de förvirrade och det tar längre tid att hitta. Därför måste du tänka som besökarna och göra det tydligt, man ska snabbt hitta det man letar efter. Om man som besökare behöver gissa sig till vart man hittar saker, är webbplatsen inte användarvänlig. När man snabbt hittar och förstår vart man ska klicka för att ta sig till sitt mål, då är sidan däremot användarvänlig. Vet du vad som händer om webbplatsen är för svår att hitta på? Jo, besökaren går med stor sannolikhet över till konkurrenterna.
3. Förväntan
Tänk på att webbplatsen bör leva upp till besökarnas förväntan, med det menar vi att de ska känna igen vissa element. De besöker många fler webbplatser än din, och förväntar sig att vissa saker fungerar på samma sätt vart de än hamnar på webben. Användarna är vana vid vissa saker, som att loggan är högst upp och är länkad till startsidan, att det finns en vanlig navigeringsmeny högst upp, eller att länkarna har blå färg. Du behöver inte leva ut din kreativitet fullt ut, det ska vara enkelt att använda webbplatsen. Om de mest grundläggande sakerna finns, vet användarna vad som kommer hända och de känner att de har kontroll
4. Enkel meny
Ha inte för många val i menyn, det kan göra användarna förvirrade. Det ska vara enkelt att välja och hitta dit man ska. Ha få menyval på webbsidan, bygg upp med undersidor om det behövs.
5. F-mönstret
Det finns forskning på att ögat rör sig som ett F-mönster när man är inne på en webbsida. Ögat skannar från vänster högst upp, fortsatt horisontellt till höger. Efter det rör sig ögat tillbaka till vänster, lite längre ner, för att sedan skanna horisontellt till höger igen. Till sist rör sig ögat mot vänster igen, vertikalt neråt.
Därför kan det vara bra att tänka på vart olika saker är placerade på webbplatsen. Den viktigaste informationen bör placeras högst upp till vänster. Menyn kan vara bra att placera högst upp eller till vänster där ögat först kollar. Kompletera gärna med "sök" på sidan, för att användarna lätt ska hitta. Tänk alltså på att besökare oftare skannar webbsidor istället för att läsa allt.
6. Överskådlig text
Vi vet att ingen läser all text på webbplatser. Våra ögon skummar ofta igenom sidorna, läser rubriker och inledning på texter. Se till att detta är bra gjort för att få användaren att läsa vidare. Skriv en bra rubrik som gör att man förstår vad texten kommer att handla om, använd underrubriker, listor, markerade nyckelord och styckesindelningar. På så sätt gör du texten enkel att överblicka.
7. Snabb laddning
Varje sida ska inte ta mer än 2 sekunder att laddas. Tar det för lång tid finns det en stor risk att besökaren stänger ner sidan och inte återvänder.
8. Mobilanpassad sida
Idag använder många mobilen istället för datorn när de letar information. Webbsidan bör därför ha en anpassad sida som fungerar i mobilen. Det ska exempelvis vara enkelt att hitta produkter och kontaktinformation.
9. Uppdaterad
Innehållet på webbsidan ska vara uppdaterad. Ändra öppettider, ta bort produkter som inte finns, eller ta bort erbjudanden som inte längre gäller.
10. Konsekvent
En konsekvent design underlättar för användaren att hitta och känna igen sig. Det gäller allt ifrån färg, typsnitt och form till språk och texstorlek. En enhetlig webbsida ger ett professionellt intryck.
11. Kontrast och luftighet
För att en webbsida ska vara användarvänlig bör den ha en hög färgkontrast mellan bakgrund och text. Texten bli lättare att läsa.
Försök inte att få in för mycket information på en och samma sida. Det bör finnas luft mellan webbsidans alla element. Tänk på uttrycket "less is more", man skulle bli förvirrad om det är för mycket text eller annat att ta in. Enkelt är alltid bra.