Därför ska ni ha nyhetsflöde eller blogg på företagets webbsida

Publicerad: torsdag 13 sep 2018 johanna nilsson

Idag är det stor konkurrens om kunderna och möjligheterna att göra research på företag och produkter ställer stora krav på företagens kommunikation. En uppdaterad företagssida som hålls levande och rankas väl av sökmotorerna är ett måste. En effektiv lösning är att ha ett nyhetsflöde eller en blogg på webbsidan. Vi förklarar varför!

Från skyltfönster till butik

Idag är det ofta mycket snack om sociala medier och hur viktigt det är att synas där. Det stämmer såklart, men webbsidan är fortfarande nummer ett när kunden ska ta beslut om ett köp. Ett företags aktivitet i sociala medier går att jämföra med ett skyltfönster. Det skapar intresse och lockar kunderna att ta reda på mer - leder in dem på webbsidan. Väl på webbsidan måste kundens intresse upprätthållas och ledas rätt för att nå konverting.

Aktiv eller passiv

Genom att hålla företagets webbsida uppdaterad med aktuell information och nyheter förstår besökare att företaget är aktivt och engagerat i sina projekt och kunder. En webbsida som sett exakt likadan ut, med samma bilder och texter, i flera år och där senaste nyheten är ett år gammal ger inget gott intryck hos kunden. Kom ihåg att konsumenterna är vana vid att deras flöden uppdateras flera gånger om dagen. 

Synlig eller osynlig

För att en webbsida ska få bra ranking hos sökmotorerna behöver den uppdateras med nytt innehåll regelbundet. Dessutom behöver texterna innehålla relevanta sökord eller ord nära kopplade till det aktuella verksamhetsområdet. Ett företag som inte arbetar med sökoptimering på sin webbsida riskerar att inte hamna på förstasidan med sökresultat och därmed tappa många potentiella kunder. 

Lösningen!

Med ett nyhetsflöde eller en blogg på företagets webbsida kopplas "skyltfönstret" i sociala medier samman med "butiken"/webbsidan. Där kan ni berätta om vad som händer i företaget, om nya affärer som visar att ni är eftertraktade och att lita på, visa upp nya produkter eller smarta tips på hur er produkt löser kundens problem. Innehållet ska givetvis spridas i sociala medier också för bästa effekt och glöm inte länken till webbsidan!

Nyheterna eller blogginläggen bidrar också till att webbsidan ger ett aktivt intryck och när nytt innehåll tillförs höjs er ranking hos sökmotorn. Ni slår alltså flera flugor i en smäll!

Ett par nyheter i månaden kan ni väl lösa?

Behöver ni hjälp att formulera relevanta nyheter och hålla er webbsida uppdaterad? Kontakta oss!

 

Läs också "Ordning och reda på hemsidan med 5 enkla tips!".

Nyfiken på hur vi kan göra er mer framgångsrika?

Prata webb med oss