Vi handlade för 83,4 miljarder 2017!

Publicerad: torsdag 26 apr 2018 johanna nilsson

Det går bra för den svenska e-handeln! Under 2017 handlade nordiska e-handlare för 209,6 miljarder kronor och var sjätte person som handlade från utlandet gjorde det på en svensk
e-handelsajt. Postnords rapport "E-handeln i Norden" visar också att mobiltelefonen blir ett allt viktigare redskap för e-handelkonsumenterna. 


Sett till det totala värdet hamnade Sverige i toppen av de nordiska ländernas e-handelskonsumtion. Vi handlade för 83,4 miljarder kronor under 2017 vilket motsvarar 1 927 kronor per person och månad. Sett till konsumtion per capita var det dock danskarna som knep förstaplatsen med 2 208 kronor per person och månad. 

E-handeln öppnar upp för en betydligt mer internationell marknad än tidigare och rapporten visar att mer än var tredje nordisk e-konsument handlar från utländska sajter förra året. De länder som nordborna handlar mest ifrån är Kina, Storbritannien, Tyskland, USA och Sverige. 

- Dagens konsumenter blir allt mer globala i sitt köpbeteende och det gäller att ha med sig det när man utvecklar sin e-handel. Det finns en stor potential för svenska e-handlare att nå ut bredare än den svenska marknaden, säger PostNord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom.

Vi visste redan att allt mer av vår internetnärvaro sker via mobiltelefonen och Postnords rapport visar att mobilen blir allt viktigare även för e-handeln. Den används genom hela processen för research, smakråd från vänner och för att genomföra köpet. Antalet e-konsumenter som anger att de genomfört köp med mobilen den senaste månaden ökar kraftigt i alla nordiska länder. Genomsnittet ligger på 36 procent för hela Norden under 2017, vilket kan jämföras med 26 procent året innan. Svenskarna är mest mobila och hela 41 procent har handlat med mobilen den senaste månaden.

Rapporten visar också att vi blir allt mer bekväma av oss. Nordborna ser det som självklart att kunna få välja var och hur de ska få sina varor levererade. Svenskar och norrmän vill i större utsträckning än danskarna kunna få sina paket levererade till hemmet medan finländarna vill kunna hämta sina e-handelsvaror i en paketautomat. Dessutom vill vi svenskar och danskar ha vår leverans inom 1-2 dagar, något som inte är lika viktigt för norrmännen och finländarna. 

Det blir alltså viktigare att tänka mobilvänligt först när man bygger sin webbshop och dessutom att den ska vara tillgänglig på flera språk då den med stor sannolikhet kan ha kunder från hela norden. 

Vill du läsa hela rapporten hittar du den här: "E-handeln i Norden 2017"

Nyfiken på hur vi kan göra er mer framgångsrika?

Prata webb med oss