Rekrytera i sociala medier

Publicerad: torsdag 19 jul 2018 Skriven av: ida sjöholm

Det finns många fördelar med att rekrytera i sociala medier. En fördel är att det är mer kostnadseffektivt jämfört med traditionella metoder. En annan fördel är att ni enklare når de som är öppna för nya möjligheter, men inte aktivt söker jobb. I dag använder väldigt många människor sociala medier, därför är det en bra idé att synas på olika sociala kanaler. För att lyckas med rekrytering på sociala medier finns det några saker att tänka på. Här får du några tips.

 

1. Sätt planen och målet först

Det första ni bör börja med är att ha en plan för hur ni ska rekrytera i sociala medier. Om ni inte har en tydlig strategi finns det en risk att era sociala medier uppdateras lite då och då, utan ett enhetligt tema. För att hålla igång era sociala medier är det bra med en plan. Till att börja med bör ni bestämma vilket mål ni har. Vill ni hitta nya kandidater? Få in fler spontanansökningar? Målet styr vilka kanaler ni bör använda er av, vad ni ska lägga upp och hur ofta ni ska uppdatera. Fundera sedan på vilken kanal som fungerar bäst för er. I vilken kanal finns er målgrupp mest? 

Om ni känner er osäkra är det bra att göra research först. Ta reda på hur olika nätverk fungerar. Olika kanaler fungerar på olika sätt, ni kan exempelvis inte lägga upp samma innehåll på Linkedin som på Instagram. 

2. Vad utstrålar ert företag?

De som söker jobb kollar ofta in företagets sociala medier. Precis som att ert företag kollar upp kandidater, så kollar de upp företaget. Därmed är det viktigt att ni uppdaterar och underhåller företagets alla sociala kanaler. Ni ska visa upp er arbetsplats och kulturen så att potentiella medarbetare kan få en känsla av hur det är att jobba hos er. För att få passiva kandidater på kroken är det bästa knepet att jobba med ett långsiktigt relationsskapande. Detta kan ni göra genom en konstant närvaro på sociala medier.

3. Övning ger färdighet

Våga testa er fram. Om ni precis har börjat med rekrytering via sociala medier, börja med att använda en kanal. Går det bra kan ni testa fler kanaler. Linkedin är alltid en bra kanal att börja med eftersom det är ett karriärnätverk och många personer letar jobb där. 

4. #Hashtags

Ta reda på vilken hashtag som är den bästa för er rekrytering. Ha koll på vilka hashtags som är populära just nu, och använd er av dem i rekryteringsinlägg för ytterligare inriktning. Ni kan även hitta potentiella kandidater via en hashtag, det kan vara en hashtag som speglar något som ni gör på företaget. 

5. Annonsering

Genom annonsering via Facebook kan ni få en stor räckvidd och inrikta er på rätt målgrupp. Annonsen kan exempelvis inriktas på kön, ålder och ort. Möjligheten finns även att inrikta sig mot olika intressen. Det går även att inrikta sig på personer som besökt er webbsida. Vill ni nå en bredare målgrupp som samtidigt liknar era besökare på webbsidan, kan ni nå dem med ”look-a-like”-målgrupper. Det innebär att ni skapar en målgrupp med personer som liknar besökarna på webbplatsen eller finns i e-postlistor. 

Linkedin är utmärkt för att hitta nya kandidater. Ni kan exempelvis använda er av funktionen ”lägg upp ett jobb” och därefter annonsera för att nå rätt målgrupp. Använd er av sökfunktionen. Det är viktigt att få med nyckelord som målgruppen skulle kunna använda sig av i sin Linkedin-profil. Det finns även något som kallas för ”work with us-ads” vilket innebär att ni lägger upp lediga tjänster på anställdas profiler. Varför? Undersökningar visar att dessa annonser får fler klick än andra annonser, vilket kan bero på att de som besöker de anställdas profiler är intresserade av ert företag på något sätt. 

Att enbart lägga upp en annons behöver inte vara det bästa sättet att rekrytera på. Försök att skapa en dialog, då kanske du når kandidater som kan vara potentiella medarbetare om ett år istället. Även om det är kostnadseffektivt att annonsera i sociala medier så kommer det att kosta i form av tid och engagemang.

6. Uppföljning

Det är alltid bra att följa upp annonsering. Ni kan exempelvis använda er av Google Analytics för att se hur många ansökningar de olika kanalerna ger. Använder ni ett externt system för era ansökningar, fråga leverantören om det går att koppla till ett Google Analytics-konto. Har ni möjlighet att be kandidater svara på en fråga när de skickar in sin ansökan kan det vara läge att göra det. Fråga vart de har sett er annons, eller hur de har fått kännedom om jobbet. På så vis kan du utvärdera vilka kanaler som ger flest värdefulla kandidater till era lediga tjänster. 

Lycka till med rekryteringen!

Nyfikna på hur vi kan göra er framgångsrika?

Prata webb med oss