Konsumenter väljer bort traditionell handel

Publicerad: onsdag 13 jan 2021 valentina iskandar sallo

Detaljhandeln upplevde utmaningar redan innan pandemin slog till och på många marknader skapar rädslan bland konsumenter i kombination med diverse restriktioner ett tufft läge för många inom handeln. I Sverige har termen “butiksdöden” kommit upp och i takt med att vi fortsätter arbeta hemifrån kommer våra beteenden att ändras allt mer. Trenden ser just nu ut som så att många spenderar mindre tid i butiker och allt mer tid framför mobilen och datorn. 

Utvecklingen är givetvis tråkig för alla människor som idag arbetar inom den traditionella handeln,  men detta kan även vara en utveckling som på vissa sätt hade varit oundviklig i takt med att tekniken påverkar våra beteenden. Konsumtionen kommer dock inte avslutas av uppenbara skäl, vi behöver mat, kläder och annat även under en pandemi. En stor andel av den konsumtion som försvinner från den fysiska butiken kan plockas upp av duktiga e-handlare där nya möjligheter skapas i takt med att konsumenter samt användare utvecklar och förändrar sitt beteende. 

 

3. Social plattformarna vill underlätta för e-handlare...

Nyfiken på hur vi kan göra er mer framgångsrika?

Prata webb med oss