Ryds båtar


Hemsida

 

Ryds båtar är ett starkt varumärke med 60 år i branschen och ändå båtvärldens mest moderna företag. Det vilar ett arv av småländskt tålamod, äkta hantverkskänsla och produktivt entreprenörskap över Ryds som idag erbjuder ett stort antal båtmodeller. Oavsett om du vill ha en roddbåt, styrpulpet, daycruiser eller bowrider hittar du det hos Ryds!


UTMANINGEN

Ryds båtar ville lägga mer fokus på produkterna, det vill säga båtarna, och därmed göra det lättare för besökaren att hitta vad den söker. De ville också öka konverteringsgraden på ett snyggt sätt och förenkla kontakten med närmsta återförsäljare.
 

LÖSNINGEN

För att veta vad besökaren letar efter när den besöker Ryds båtar gjordes en klickanalys av hemsidan. Analysen visade att fokus borde ligga på båtmodellerna och återförsäljare. När vi sedan gjorde skisserna gav vi hemsidan ett renare intryck genom att skala ner den och strukturera om startsidan och menyerna. För att skapa större produktfokus las båtmodellerna upp på startsidan och fliken för närmsta återförsäljare fick en återförsäljarkarta där besökaren snabbt kan avgöra vart han eller hon bör vända sig. Vi gjorde också ingångar till närmsta återförsäljare direkt från produktsidorna.

Det är viktigt att hemsidan förmedlar en känsla för företaget och produkten, något vi i det här fallet skapade genom att använda mer miljöbilder från båtlivet och skärgården. Enklare, beskrivande texter om varje båtmodell gör det också lättare för kunden att få en uppfattning om vilken modell som är rätt för dem.

 

RESULTATET

Resultat blev en ren, fräsch hemsida där besökaren kan filtrera produkterna efter modell och båttyp och läsa mer om varje båtmodell. De kan snabbt få en uppfattning om det här är en passande modell och välja att titta på liknande modeller utan att behöva gå tillbaka.

Hemsidan har snabbare ingångar till både produkter och återförsäljare, precis som besökaren önskade enligt klickanalysen. Ryds båtar är också sökmotoroptimerad i större utsträckning än tidigare, vilket lockar fler besökare till sidan och i förlängningen till återförsäljarna.